Rouwvliegjes in substraat:0

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Abderus2019
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 01:25

Rouwvliegjes in substraat:0

Bericht door Abderus2019 »

Beste kevervrienden en vriendinnen,

Ik heb sinds een week of twee last van rouwvliegjes in het substraat (flake soil) van mijn kever larven. Ze vliegen inmiddels rond in mijn huis wat erg vervelend begint te worden nu. Het substraat is niet helemaal droog maar ook niet te vochtig, net er tussenin. Heeft iemand enig idee hoe ik hier vanaf kom? Ik heb al geprobeerd om het substraat helemaal uit te laten drogen in de zon waardoor de larven van de rouwvliegjes doodgaan, maar dit mocht niet baten. Alle hulp is welkom :D .

Mvg,

Abdel
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Zijn het rouwvliegjes en geen fruitvliegjes?
Ik ben bang dat er maar één ding op zit, en dat is je substraat volledig vervangen..
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het substraat, of in ieder geval de bovenste laag, laten uitdrogen is een prima oplossing. Je moet er dan achter voor zorgen dat vervolgens niet direct de vliegjes die rondvliegen weer in je bak terecht komen want dan begint het sores opnieuw. Als ik ze hier zelf heb dan zet ik de bak open en loop ik twee keer per dag even met de stofzuiger door de keverkamer om de muggen op te zuigen. Na een paar dagen zijn ze dan meestal verdwenen.
Abderus2019
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 01:25

Bericht door Abderus2019 »

Ik ga dat meteen proberen. Bedankt voor de tip!
Plaats reactie