"Gezelschaps - Bak " ???

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Gebruikersavatar
Ratlook
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 22:24

"Gezelschaps - Bak " ???

Bericht door Ratlook »

---
Ik ben echt een totale beginner in het houden van kevers etc.
Als het goed is krijg ik maandag mijn aquariumbakje binnen waar ik mee wil gaan experimenteren.
Nu kennen we bij aquariums het begrip "gezelschapsbak" waarbij het uiterlijk en aanzien net zo belangrijk is [ misschien zelfs belangrijker ] dan het volop kweken met dieren. Nu zat ik eens te overdenken dat ik eigenlijk een bakje wil inrichten waarin ook planten en mossen zitten en daarbij bijvoorbeeld enkele kevers - springstaartjes wormpjes etc etc. Het zou er dan niet om gaan om vele honderden kevers te kweken, maar om in eerste instantie de populatie een beetje in evenwicht te krijgen. Dus steeds maar enkele eitjes en larven die het overleven in de bak zelf en zo het soort laat voortbestaan. Dus geen eitjes en larven er uit halen en in kweekbakjes doen, maar gewoon de boel de boel laten en kijken wat er van komt.

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel te zeggen of spreek ik wartaal :?
Alvast bedankt voor het "meedenken" in het maken van plannen voor mijn inrichting en de eventueel te houden dieren, waarbij het er beslist niet veel hoeven te zijn, maar een gezellig totaal-plaatje om te verzorgen en naar te kijken.

---
IMPERFECTION IS BEAUTY , MADNESS IS GENIUS,
AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ABSOLUTELY BORING..
---
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Verschillende soorten kevers bij elkaar is altijd een mooi gezicht.

Zou dan wel voor 2 verschillende families gaan, het liefst met een korte cyclus.

Wat wormen betreft daar zou ik niet aan beginnen.
Deze zijn schadelijk voor de larve en hun cocon.
Springstaartjes zou geen probleem moeten zijn als ik het goed heb begrepen.
Maar denk dat anderen hier je daar een duidelijker antwoord op kunnen geven.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Het is wel een goed idee, en als het lukt natuurlijk een fantastisch resultaat. Ik weet alleen niet of je het voor elkaar krijgt om een ecosysteem in zo'n kleine oppervlakte te krijgen. Je zult het substraat om de zoveel tijd moeten vervangen en (vooral kleine) beestjes zijn zoals maurice al zegt niet altijd bevorderlijk voor de larven en kevers. Planten moeten in een volledig afgesloten potje omdat de kevers er anders een zootje van maken. Je kunt wel nepplanten in je bak doen, want de meeste soorten laten de bladeren met rust.

Als je graag meerdere soorten bij elkaar wil houden (ook niet perse alleen kevers) kan dat natuurlijk wel. Zolang het mekaar niet eet en het geen kakkerlakken zijn kan bijna alles wel bij elkaar. Je kunt dan zoals eerder gezegt de bak decoreren met nepplanten en bijvoorbeeld stenen of stronkjes en takken. Je krijgt dan toch een mooie natuurgetrouwe bak met meerdere dieren, alleen zul je de bak wel zelf moeten onderhouden en bijv. eten en zo bij moeten vullen.
Gebruikersavatar
Ratlook
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 22:24

Bericht door Ratlook »

---
Bedankt voor jullie reacties!

Het is zeker niet de bedoeling en het streven om het geheel "zelfstandig" te laten draaien.

Natuurlijk zal ik wat voer moeten verstrekken, maar bijvoorbeeld die springstaartjes en ik las ook ergens de dwerg-witte-pissebedden [ zijn ongeveer 2 á 3 mm groot ] schijnen erg veel van de troep van anderen en verdere rotzooi, op te ruimen 8-)
Is er helemaal geen keversoort die planten wat meer met rust laten ??

Maar we gaan er samen verder over nadenken, het bakje komt als het goed is maandag en dan eerst maar eens over de inrichting nadenken :roll:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY , MADNESS IS GENIUS,
AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ABSOLUTELY BORING..
---
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Pissebedden doen over het algemeen ook niet veel kwaad, mits het er niet al te veel zijn.
De kevers doen verder niks met de plant zelf (sommige larven eten daarentegen wel wortels) maar ontwortelen de plant steeds, en dan gewoon elke dag weer. Dus je kunt er wel levende planten in doen, maar dan moeten ze tot de stengel volledig afgesloten zijn (of in ieder geval zo ver dat de kever niet meer in het potje kan).
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

In heb in het begin vetplanten in mijn terrarium gehad.
Deze werden zowel uit uit de pot gegooid (uit gegraven) als opgegeten.
De Hedra helix (klimop) alleen uitgegraven, en ik dacht ook dat ze er niet bij konden.
Maar als ze rond vliegen en op de plant komen komen ze ook in de potgrond aangezien je ruimte nodig hebt ervoor het water geven.

Maar dat is mijn ervaring 😉
Gebruikersavatar
Ratlook
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 22:24

Bericht door Ratlook »

---
Het wordt zo te zien nog allemaal heel goed "nadenken" , omdat ik dacht dat er wel keversoorten zouden zijn die wel GOED bij planten kunnen.


Misschien stenen en hout met alleen mos er op .....Mmmmmmm
Ik heb een hekel aan nep planten !!!
:=| :=| :=| :=| :=|

---
IMPERFECTION IS BEAUTY , MADNESS IS GENIUS,
AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ABSOLUTELY BORING..
---
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Steen, hout en mos kunnen goed en het kan heel mooi staan.
Gebruikersavatar
Ratlook
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 22:24

Bericht door Ratlook »

---
Als ik zou besluiten om toch eens een poging te gaan wagen met een paar verschillende soorten beestjes die [ normaal gesproken ] niet elkaars vijanden zijn en het ook niet mijn bedoeling is om in het groot te gaan kweken. En ik zou ook regelmatig "bijvoeren" , hoe zit het dan met het verversen van de bodem :?:

Ik lees vele malen dat jullie het substraat zeer regelmatig verversen, maar doen jullie dat alleen maar i.v.m. de voeding die er in zit , of omdat het echt vies wordt en gaat stinken?? Als ik een paar pissebedden en springstaartjes er bijvoorbeeld bij heb, maken die de bodem dan niet erg netjes schoon??

Ik kom op You Tube vele filmpjes tegen van terrariums waar veel verschillende soorten beestjes zitten en veel beplanting en het ziet er zeker niet uit dat de bodem regelmatig ververst wordt. Hoe zal dat dan bij die mensen gaan, want het ziet er altijd "netjes" uit en ik neem ook niet aan dat het vreselijk zal stinken in huis bij hun :roll:

Nogmaals....ik ben niet precies zoals jullie hier, het veelvuldig kweken van kevers staat bij mij niet bovenaan [ SORRY :mrgreen: ]
Ben benieuwd naar jullie ideeën!!

---
IMPERFECTION IS BEAUTY , MADNESS IS GENIUS,
AND IT'S BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ABSOLUTELY BORING..
---
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Het regelmatig vervangen van substraat is vooral van belang als het een kweekbak is, of in ieder geval een bak waar larven in zitten :) Voor een leuke bak om naar te kijken is het absoluut niet nodig om steeds het substraat te vervangen. De kans is wel aanwezig dat er op een gegeven moment larven in rondkruipen en voor het voortzetten van je groep kevers is het wel handig om die er zo nu en dan uit te vissen en in een aparte bak op te kweken.
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie