Overbevolking

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Overbevolking

Bericht door Joris »

Hoi lui,

Ik ben bezig met een redelijk succesvolle P. muelleri kweek. Er worden hier en daar al wat poppen gevormd. Nou zit ik met een mogelijk probleem (luxe probleem maar toch). Als alles goed gaat zit ik uiteindelijk met ~20/30 volwassen kevers. Ik heb niet genoeg terraria voor zoveel kevers. Ik zal er waarschijnlijk een deel verkopen/ruilen maar voor ze verkocht zijn zullen ze toch ergens moeten leven. Wat zouden jullie doen wat betreft huisvesting?

Groeten,
Joris
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Heb geen ervaring met deze soort dus weet niet of het kan maar zou je wel een optie kunnen geven.

Bij de action heb je bakjes met deksel voor 59ct (1,6ltr)
Daar zou je eventueel de imago's in kunnen huisvesten.
1 bakje 1 imago.
Ze zijn er ook kleiner 29ct maar of die ook geschikt zijn?
Voor het afharden denk ik wel en eventueel ook voor het transport zijn ze ook geschikt.

Laat maar weten wat je straks te koop hebt,
Misschien heb ik wel interesse.
Voor de larven zal het nu wel te laat zijn als ik het zo lees.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Slim om flink wat larven te laten verpoppen zodat je met zekerheid kevers en dus nakweek hebt, doe ik ook meestal :mrgreen:

Wat ik vervolgens doe is de eerste koppels die uitkomen mooi huisvesten voor eigen nakweek. Hierbij hou je nog wel ruimte over voor een eventueel extreem groot koppel dat uitkomt en waar je natuurlijk zelf nakweek van wil.

De overige kevers zullen nooit tegelijk ontpoppen maar langzaam binnen druppelen. Deze kun je dan na iedere uitkomst per koppel of per trio verkopen.

Deze kevers leven erg lang (tot wel 2 jaar las ik laatst ergens) dus als je eens een paar maanden moet wachten tot de 2e helft van een koppel is ontpopt is dat geen enkel probleem. Tijdens dit wachten zou ik de mannetjes apart huisvesten of juist met meerderen in een grote bak. Zonder vrouwtjes erbij zullen ze, als ze de ruimte hebben, elkaar grotendeels met rust laten.

Succes!
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

@ arietuur, is het niet zo dat bij deze soort de dames vaak eerder de cocon verlaten?
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Dit is mij nooit opgevallen maar kan ik mij voorstellen dat dit het gebal is bij individuele opkweek, wat ik nooit doe. Net als bij bijvoorbeeld de xylotrupes zal de verpopping en uitkomst gelijktijdiger zijn als je de larven samen opkweekt.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Joris,

Momenteel heb ik een eenzaam mannetje zitten, dus één of twee vrouwtjes zijn zeker welkom, afhankelijk van de lijn die je hebt. Heb je de oorspronkelijke wildtype lijn of een van de "kleurlijnen"?
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Bedankt voor het advies iedereen! Ik zal eens kijken wat voor plastic bakken ik kan vinden dan, top.

Fijn om te horen dat er interesse is. Ik weet alleen niet goed of het ethisch verantwoord ivm de huidige situatie internationaal te versturen (ik woon in Engeland). Als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik het graag!

Ik heb een uitdraai uit een boek waarin staat dat de vrouwtjes larf zijn voor ~6 maanden en de mannetjes 8-11 maanden. Heb nog geen imago’s dus kan het nog niet bevestigen overigens.

@Pim ze zijn van het ‘normale’ type maar ik heb geen informatie over de genetica van de ouders helaas. Hoop ik op te lossen wanneer ik uiteindelijk vers bloed in de lijn werk.

Nogmaals bedankt iedereen!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Joris,

Internationaal versturen is ethisch niet anders dan nationaal versturen hoor.

Ik ben op zoek naar een wildtype vrouwtje, dus dat zou goed uitkomen dan. Wil je me op de hoogte houden?
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Ik doelde meer op vertragingen ivm het virus. Zelf al last gehad namelijk.

Zal ik doen!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Joris schreef: vr 01 mei 2020, 21:56Ik doelde meer op vertragingen ivm het virus. Zelf al last gehad namelijk
Jeetje, hoe lang duurde het om een zending te krijgen?
Plaats reactie