Hoi!

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Lieke
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 05:45

Hoi!

Bericht door Lieke »

Hallo allemaal,

Gisteren op de Vivarium beurs heb ik mijn eerste kever larven gekocht: 5 stuks van de Dicronorrhina derbyana. Ze hebben zichzelf mooi ingegraven in hun bakje, en ik ben benieuwd hoe ze zich verder gaan ontwikkelen. Super leuk dat jullie op de beurs stonden!

Groeten, Lieke
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Lieke,

Leuk dat je er gisteren ook was en je hier aangemeld hebt. Heb je een beetje genoten van de beurs en was je "per ongeluk" bij ons terechtgekomen of express?
Had je de larven los gekocht of als onderdeel van de starterset? Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat met jouw larven. Houd ons maar op de hoogte.
Heel veel plezier op het forum.

Pim
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Welkom en veel plezier hier.
Mooie keversoort hebt u uitgezocht
Lieke
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 05:45

Bericht door Lieke »

Ik heb ze gekocht als onderdeel van de starterset. Als het straks kevers zijn ben ik van plan ze te verplaatsen naar een grotere bak (waarschijnlijk 50 of 60 cm bij 30 cm, past precues in de boekenkast). Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen. Als de kevers het net zo goed gaan doen als de vissen vroeger en de kamerplantjes nu dan belooft dat wat en is er misschien een groter terrarium nodig. :)
Ik was per toeval bij jullie kraam uitgekomen. Eigenlijk ging ik vooral voor de aquaria.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Welkom! Leuk dat je ook aan deze hobby begint, het is nog even geduld maar als je eenmaal de eerste kevers te voorschijn ziet komen uit de cocons dan ben je om :D
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoi en welkom! :D
Dicronorrhina derbyana is echt een prachtige soort, dus dat wordt genieten straks als ze verpopt zijn!
🪲 Beetlegems 🪲
info@mkb-support.com
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: za 02 nov 2019, 19:59

Bericht door info@mkb-support.com »

Hallo Lieke,

Ik heb de zelfde set gekocht. Hoe heb je het ingericht?
Ik heb de eikenbladeren er in gedaan en de substraat en de larven aan de rechterkant neergelegd.
Nu ben ik nog op zoek of ik het vochtig moet houden of niet en hoelang ik nu moet wachten voordat ze een cocon maken.

MVG
Jacob
Bijlagen
Startersset.jpg
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Het substraat (en de bladeren) moeten licht vochtig blijven, algemene regel is dat wanneer je een handvol substraat pakt en dit in je vuist knijpt er net geen water langs je hand moet stromen maar het wel samenklontert wanneer je de vuist weer opent ;)
Lieke
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 05:45

Bericht door Lieke »

Bedankt voor de tips! Ik denk dat het substraat dan net iets vochtiger mag. Ik heb de helft van de bladeren uit de zak en het substraat wat er in het bakje zat gemengd en in het terrarium gedaan. Meestal zitten de larven onder tegen het glas aan en zie je de gangetjes die ze gegeten hebben. Ik vond op internet dat deze soort voor het verpoppen ook rot hout nodig heeft. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Een beetje is inderdaad wel goed (zo'n 15-20%). Ik vermaal het en daar doen ze het goed mee, je kunt er ook een grotere brok hout in doen. Ik weet niet of het per se moet, maar het is sowieso handig om er wat bij in te doen (ook nu al).
Plaats reactie