Kinshi, FS en bloedmijt

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
LM75
Ei
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 12:31

Kinshi, FS en bloedmijt

Bericht door LM75 »

Hallo allen,

Mijn naam is Luc en ik bezoek al twee jaar dit forum. Sinds ik als enthousiaste reptielenliefhebber op de reptielenbeurs in Houten voor het eerst kennis maakte met neushoornkevers was ik vrijwel direct verkocht. Die grote keverbijbel (voor de helft in het Chinees) gekocht en enkele Dynastes-larven. Er ging een magische wereld voor me open van tientallen soorten kevers en hun speciale verzorgingseisen. Helaas heb ik een grote fout gemaakt en is waarschijnlijk door het gebruik van hondenbrokken mijt in mijn opvoedbakken terecht gekomen. Xylotropes (2x) en Dynastes (4x) zijn allemaal in de L3-fase doodgegaan door deze hardnekkige parasiet. Gelukkig heb ik een larf in kinshi laten ontpoppen zonder problemen. Nu loopt er een Phallacrognathus-imago rond in een terrarium. De leercurve is gelukkig erg stijl en inmiddels weet ik dat ik hygiëne-regels beter in acht moet nemen en zonder hondenbrokken de larven moet laten groeien. Wat ik graag zou willen op dit forum is met iemand in contact komen die enthousiast is over het maken van kinshi. Persoonlijk vind ik kinshi te duur om elke keer weer ergens via een website te bestellen. Een workshop kinshi maken voor deze forumleden lijkt me geen slecht idee. Verder ben ik op zoek naar mannetjes Phallacrognathus (imago's) en naar larven (of imagos) van de neushoornkevers en enkele andere soorten. Ook heb ik natuurlijk nog veel meer andere vragen maar dat komt wel via de rubrieken op dit forum. Een fijne zomervakantie voor iedereen en mocht je in het zuiden zijn de Vliegende Herten lopen nog steeds rond in Limburg.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Luc, leuk dat je je hier voorstelt. Beetje balen dat die hondenbrokken je kweek bijna helemaal om zeep hebben geholpen. Gelukkig dat er nog een in kinshi had zitten. Heb je het al eens zelf geprobeerd te maken aan de hand van de kever bijbel ? Er staat een mooie handleiding in. Het is wel erg bewerkelijk volgens mij maar aan de andere kant je doet het dan maar eens in de zoveel tijd als je een grote batch maak. De schimmels zijn zo nu en dan wel verkrijgbaar alleen ik weet niet meer waar. Vroeger heb ik weleens een stukje kinshi overgezet in nieuwe flessen. Dat werkte toen wel maar het was niet optimaal. Vind een kinshi tutorial wel een goed en leuk idee !
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoi en welkom!
Ja, hier ook een kinshi geïnteresseerde ✋ Ik heb denk ik hetzelfde boek als jij in de kast staan en wil ook binnenkort eens wat gaan experimenteren. Ik houd sowieso erg van kweekjes maken (vroeger veel kombucha en kefir gemaakt bijv) en ben heel benieuwd of dit ook lukt. Heb jij al eens iets uitgeprobeerd?
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Welkom
Plaats reactie