Dar

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
dar
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 16:29

Dar

Bericht door dar »

Hi, ik ben dar. Ik ben hoofdzakelijk schorpioenenhouder, maar ondertussen heb ik ook wat rozenkevers Pachnoda peregrina. Ik hoop uiteindelijk uit te breiden door 1 groot terra te hebben met Eudicella sp, Chlorocala sp. naast de al aanwezige Pachnoda. Dus even informatie winnen, inlezen over de ervaringen op dit forum, dus hartelijk dank hiervoor!

Groetjes,
Dar
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Welkom dar! Er is veel te lezen hier op het forum, veel plezier alvast!
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dar, welkom op deze forum.

Schorpioenen zijn ook leuke beestjes, en ze zitten overal op en in. Ik was op Bonaire met vakantie, een tijd geleden, pakte ik een keukenrol van de keukenaanrecht, met mijn vinger in het gat, voelde iets gek, zette de keukenrol weer neer, kwam er een kleine gele schorpioen uitkruipen.
Schrok wel, was mijn tweede dag op Bonaire...wist niet dat er ook schorpioenen leefden. Maar je gaat er aan wennen. De enige echte ervaring dus met een schorpioen voor zover... 8-)

Nu welkom, Dar.
Ben wel benieuwd of je wel eens gestoken ben door een schorpioen?
Helico.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoi en welkom!
Is een rozenkever niet veel te saai als je schorpioenen gewend bent? 😅😉
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Dar,

Welkom op het forum.
Hoe staat het er nu voor, heb je inmiddels ook al kevers?

Groetjes,
Pim
dar
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 16:29

Bericht door dar »

Hallo allemaal,

Het is even geleden inderdaad!

@Helico

Nee, zelf ben ik nooit gestoken, of gebeten door een van mijn geleedpotigen. Ik zeg geleedpotigen omdat ik ook wat vogelspinnen heb gehouden. Eigenlijk is dat bijna onmogelijk als je de juiste voorzorgsmaatregelen treft. Denk aan bijvoorbeeld een lange pincet, maar ook belangrijk is de inrichting/design van je terra.

Daar heb ik wel de maatregel dat ik geen 'HOT' species neem, dat wil zeggen, van medische significantie. Niet zo zeer omdat ik bang ben om gestoken te worden en de effecten daarvan, maar meer als bescherming voor anderen in het geval er iets onverwachts gebeurt: denk ook aan je andere huisdieren.

@Lous
Het leuke aan kevers is dat zij dag-actief zijn, in ieder geval de Pachnoda en Eudicella hornimani die ik ondertussen heb. De meeste schorpioenen kun je alleen in de avond uren bewonderen.


@Pim
Ondertussen houd ik Eudicella hornimani en probeer ik uiteindelijke deze ook te kweken in kweekbakken. Onlangs 30 larven gehaald in Maart, waarvan de eerste 8 nu zijn uitgekomen. Wat me overigens opvalt is dat deze soort veel actiever en terretorialer lijken dan de Pachnoda, wellicht is dat omdat ze net uit zijn gekomen? De 6 koppeltjes heb ik in een broedbak, 2 mannetjes Eudicella zitten bij de Pachnoda in een hele grote 'pensioenterrarium', en daar merk ik voornamelijk de terretoriale gedragingen.

Minder geluk heb ik gehad met 10 Protaetia spinosissima larven, daar kwam geen enkele tot verpopping. Ik vrees dat de bosgrond die ik gebruikte in die maand (januari) te vochtig was, en ik meer de tijd had moeten nemen om het te laten drogen.

Verder kijk ik uit naar nieuwe kevers: Chlorocala's,
maar bovenal, als ze ooit te verkregen zijn : Asbolus verrucosus, voor de desert setup.
Plaats reactie