Bladsubstraat

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

lous77 schreef: vr 27 sep 2019, 08:26Ok, dat klinkt weinig hoopvol :lol: Ik ga toch maar eens het eea uitproberen.
Inderdaad, graag gewoon uitproberen. Door te experimenteren kom je op nieuwe inzichten. Ik was er te ongeduldig voor en had te weinig ruimte.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik moet zeker toegeven dat ik nooit een groep larven op verse herfstbladeren heb gezet. Het is natuurlijk ook een 'bij wijze van spreken-claim' en geen conclusie uit mijn wetenschappelijk onderzoek. Wat dat betreft zal ik dan die zin wel verwijderen ;)

Daarbij blijf ik echter bij mijn betoog hoor. Je kan een hond ook vast wel een tijdje laten overleven op kattenbrokken of vissen op vogelzaad. Is dat de optimale voeding? Lijkt mij niet. En vergeet ook niet dat de afbraak van bladeren in de herfst al begint als ze nog aan de boom hangen. Dat maakt dat larven er wel al iets mee kunnen, maar dan krijg je een bruinbrood-witbroodverhaal.

Als je zou kijken naar hoe het er in de natuur aan toe gaat zul je ook zien dat je de meeste soorten keverlarven allemaal leven in dood, gecomposteerd materiaal. Niet tussen verse herfstbladeren. Het is met regelmaat dat mensen larven vinden in composthopen. Waarom? Omdat dat plantaardig materiaal ver is afgebroken. Tuurlijk, de warmte zal ook wel iets bijdragen, maar die soorten komen ook gewoon buiten composthopen voor.

Ik denk niet dat we ernaar moeten streven om hier elke claim proefondervindelijk vastgesteld te hebben. Een biologische onderbouwing is al veel meer dan je doorgaans op internet zal vinden. Het lijkt mij dat het gigantische aanbod aan flake soil, de populariteit ervan en het fikse aandeel aan kwekers dat het tegenwoordig voor alle soorten gebruikt toch voldoende bewijs is dat larven het blijkbaar goed doen op ver afgebroken materiaal. Ik kan er verder niets duidelijkers van maken.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helemaal mee eens, Bas. Deze uitleg is duidelijk. Ik heb moeite met ferme uitspraken als dat iets "onmogelijk" is of zo, terwijl anderen het wel lukt. Kannibalisme is ook zoiets dat vaak aangehaald wordt, maar weinig echt geobserveerd is. Het wordt soms wel gezien, maar vaak wordt ook alleen aangenomen dat het gebeurt. Enige voorzichtigheid is dan op z'n plaats lijkt me.

Dat herfstblad minder voedingswaarde heeft dan humus kan ik in komen. Hoe langer het in de bak zit, hoe groter de voedingswaarde gaat worden, lijkt me dan. Uiteraard totdat het te ver verteerd is en de larven er ook geen voeding meer uit kunnen halen. Humus is wat dat betreft wellicht beter. Wel is dat iets lastiger te drogen om op te slaan, heb ik gemerkt. Keuzes, keuzes, keuzes. :)
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: vr 27 sep 2019, 09:48 Ik moet zeker toegeven dat ik nooit een groep larven op verse herfstbladeren heb gezet.

Als je zou kijken naar hoe het er in de natuur aan toe gaat zul je ook zien dat je de meeste soorten keverlarven allemaal leven in dood, gecomposteerd materiaal. Niet tussen verse herfstbladeren.
Ik wil nog wel benadrukken dat ik niet van plan was om larven op verse herfstbladeren te zetten. Ik ben ook van mening dat dat niet werkt. Het gaat mij om de hoeveelheid die ik in de herfst kan vinden wat het efficiënter maakt om materiaal te verzamelen. Vervolgens versnipperen zodat het sneller composteert en dat ergens in de tuin bewaren. Eigenlijk hetzelfde als ik altijd met mijn moestuin deed.
Maargoed, ik ga het gewoon proberen en houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen :)
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Interessant onderwerp.
Lees mee heb nu 3 10ltr emmers op balkonstaan
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

bas schreef: vr 27 sep 2019, 09:48Wat dat betreft zal ik dan die zin wel verwijderen ;)
Niet doen hoor, nergens voor nodig. :)
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Ik heb altijd versgevallen blad gebruikt, rechtstreeks van onze eigen eik.
Nooit problemen mee gehad.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Harald schreef: za 28 sep 2019, 21:12 Ik heb altijd versgevallen blad gebruikt, rechtstreeks van onze eigen eik.
Nooit problemen mee gehad.
En dan eerst versnipperen neem ik aan?
🪲 Beetlegems 🪲
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

lous77 schreef: za 28 sep 2019, 23:07
Harald schreef: za 28 sep 2019, 21:12 Ik heb altijd versgevallen blad gebruikt, rechtstreeks van onze eigen eik.
Nooit problemen mee gehad.
En dan eerst versnipperen neem ik aan?
meestal wel, maar enkel omdat je dan meer voedsel in een bak kan krijgen.
In de natuur worden vers afgevallen bladeren ook niet verkruimeld, dus dat kunnen ze prima aan.
Indien er even geen tijd was gewoon een heel pak vers gevallen bladeren in een bak geperst.
Nooit problemen mee gehad.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie