Flake-soil versus natuurlijk product

Wat geef jij je kevers te eten?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Flake-soil versus natuurlijk product

Bericht door Helico »

Na gebruik van flake-soil, gekocht en zelf gemaakt, ben ik niet echt vrolijk geworden.
En mijn grote vrees is toch bewaarheid geworden.... makkelijk maar toch niet handig.

Nu kan het voor iedereen anders zijn maar ik denk dat de meeste mensen toch de zelfde fouten zullen maken, die ik maakte, namelijk te denken dat het makkelijk is. Makkelijk zeker, maar veel meer risico's.
Door het gebruik ervan krijg je eigenlijk een soort monocultuur. Dus als je niet werkt als in een lab. dan kan je beter alles gelijk opdoeken. Je moet heel schoon werken! Alles afdekken (varenrouwvliegjes) voorkom dat deze in je bakken komt!!!
Dus dat vereist veel meer dan met de natuurlijke producten werken die ook nog steeds anders zijn.
Hoewel hier ook gelet moet worden op gevaren!
Voorlopig heb ik het wel gehad met fs.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ik moet je toch tegenspreken ben ik bang ☺️ Ook bij gebruik van natuurlijk substraat krijg je te maken met invasies van diertjes die je er niet in wilt hebben, hoe schoon je ook werkt. Vliegjes, mijten, wormen… het komt allemaal gegarandeerd bij je langs. Het hoort een beetje bij de hobby ben ik bang 😅
🪲 Beetlegems 🪲
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Snap dat als je alles uit de natuur haal, ook veel ongedierte, bacteriën, virussen etc. binnen haal. En dat je dan eigenlijk veel voorzichtiger dan ben, dan als je alleen flake-soil zou gebruiken. Waarvan je uitgaat dat dat veel schoner is.
Hoewel dat dat ook weer betrekkelijk is: want wat zit er aan stoffen in die zaagels, c,q flake-soils Etc. En wat voor bijwerkingen geef dit aan larven, c.q. aan de volgende generaties...
Qua zaagels weet niemand dat en qua toe gevoegde stoffen aan flake-soils weet ook niet niemand, behalve de makers. En zelfs die weten niet wat het doet, paar generaties verder...

En dit zit niet in puur natuur blaadjes/humus/hout, dus een pro voor mij.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bij substraat uit het bos is de kans op Varenrouwmuggen net zo groot als bij flake soil. De mugjes leggen eitjes in vochtige grond, zoals bijvoorbeeld ook bij kamerplanten. Als ze eenmaal binnen zijn vinden ze alle vochtige grond geschikt. Ze gaan ook in boshumus zitten, als ze er al niet in zaten bij het verzamelen en kunnen dan een plaag veroorzaken. Ik kan daar over meepraten!

Het zaagsel dat ik gebruik komt van een kleine zagerij die er niets aan toevoegt. Daar is het "afval" van de eiken die in stukken gezaagd worden. Puur natuur dus.

Flake soil is trouwens "uitgevonden" door Japanners, die leidend zijn in de keverkweek wereld. Zij gebruiken het massaal, dus als het echt zo slecht zou zijn als jij doet voorkomen...
Dat jij het niet (meer) zo fijn vindt om te gebruiken is uiteraard prima. Ieder zijn/haar keuze.
ArthurV
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 22:18

Bericht door ArthurV »

Flakesoil is een natuurlijk product met een hoge voedingswaarde waar niet alleen onze keverlarven uitstekend op groeien. FS is echter ook zeer aantrekkelijk voor andere insecten dus zullen we daar rekening mee moeten houden.
Het gaat er vooral om de FS op de juiste manier te gebruiken. Ik heb goede ervaringen door de FS vooral niet te vochtig te houden waardoor het niet kan gaan rotten en er daardoor ook veel minder kans is op bv Varenrouwmuggen. Ook belangrijk is de flakesoil luchtig te houden door bv niet teveel compact in een voorraadbak te bewaren.
Het is aan de gebruiker om zodanige omstandigheden te creëren dat er geen insectenplaag gaat onstaan. Overigens geldt voor bosgrond en bladeren het zelfde zoals Pim ook al aangaf.
Onterecht dus het product flakesoil zo negatief neer te zetten.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Zodra men op flake-soil producten de ingrediënten gaat benoemen, zodat men zelf kan lezen of men dit product ook wil gebruiken voor de kweek, dan kan men bewust kiezen. En eventueel aanmaakdatum.
Nu is het zo, je geef het, maar je weet niet wat je geef aan je larven.
Je heb hooguit een idee.

Over gebruik van flake-soil, heb ik me gehouden aan wat men voorschrijf. Natuurlijk is flake-soil een product die gemaakt is, waarvan ik me nu ook afvraag of dit product ook onderhevig kan zijn aan goede en slechte partijen zaagsel etc.
We gaan ervan uit dat alles goed is, maar wie zeg niet dat er een partij niet goed is, en toch gewoon verkocht wordt. Heb je garantie ? En misschien weet de maker het ook niet, want wie controleert het eind product.
Waarschijnlijk diegene die het koopt.

Als je hondenvoedsel koop en je hond komt te overlijden na het eten ervan, zou je dan niet naar de dierenwinkel terug gaan? Of denk je, het eten is slecht gevallen...

Snap je...
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Helico schreef: wo 15 sep 2021, 22:23 Zodra men op flake-soil producten de ingrediënten gaat benoemen, zodat men zelf kan lezen of men dit product ook wil gebruiken voor de kweek, dan kan men bewust kiezen. En eventueel aanmaakdatum.
Nu is het zo, je geef het, maar je weet niet wat je geef aan je larven.
Je heb hooguit een idee.
De flake-soil die ik koop, heeft een etiket met ingrediënten. En daarnaast kan je de kwaliteit van flake-soil ook goed beoordelen met je eigen zintuigen, vooral de geur is een belangrijke indicator.
Je zou ook je vraagtekens kunnen zetten bij substraat wat je van buiten haalt. Voor hetzelfde geld heeft er een hond geplast op de plek waar jij gegraven hebt, of heeft iemand een restant chemisch spul geloosd. Als je het hebt over betrouwbaarheid en veiligheid, dan zou ik eerder flake soil aanraden.
🪲 Beetlegems 🪲
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ik heb tot op heden geen ingrediënten sticker kunnen waarnemen op de producten wat ik kocht.
Zelfs van Pim, staat er geen aanmaakdatum op en staat er ook niet op waar de Flake-soil van gemaakt is.
Ook van the Pet factory kwam ik deze niet tegen.

Tevens zat er geen bepaalde slechte geur aan...behalve dan de geur die het zou moeten hebben. Denk ik.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Natuurlijk moet je ook uitkijken in de natuur waar je je voedsel haal voor je larven, ga liever naar een bos, waar (bijna) niemand komt, dan waar vele volksstammen rond lopen met hun honden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Zou het een idee zijn om in plaats van op de etikettering (er is geen standaard recept voor flake soil, het is geen industrieel product) te focussen, te kijken naar de resultaten die verschillende kwekers er mee halen? Het zou toch moeten uitmaken of de larven het er goed op doen of niet?
Ik snap dat jij het niet meer wilt gebruiken, wat helemaal prima is. Maar stel de vraag over het gebruik van flake soil eens op een paar Facebook groepen waar gerenommeerde kwekers zitten, die goede resultaten behalen. Ik ben benieuwd wat voor antwoorden je daar krijgt.
Plaats reactie