Flake-soil versus natuurlijk product

Wat geef jij je kevers te eten?
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Misschien is wel handig om te weten dat niet al het bodemleven perse negatief is. Sommige beestjes helpen je juist om een goede bodemballans te houden.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Niet in een kweekbak....
Wel in de echte wereld...
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Helico schreef: za 18 sep 2021, 14:14 Niet in een kweekbak....
Wel in de echte wereld...
Het is de kunst om een natuurlijke habitat zo goed mogelijk na te bootsen. Daar hoort ook bodemleven bij. Pissebedden bijvoorbeeld helpen om mijten tegen te gaan.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Helico schreef: za 18 sep 2021, 14:14 Niet in een kweekbak....
Wel in de echte wereld...
zéker weten ook in een kweekbak! Al mijn terraria houden hier ook rekening mee, de juiste balans/vochtigheid/schimmels mogen ontstaan en worden weer opgegeten door pissebedden en springstaartjes, etc.
Live, Larf, Love
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Mijn idee van een kweekbak is iets anders dan doorsnee lid.

Helico.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Ik ben benieuwd naar jou idee van een kweekbak.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Het woord zegt het al, een kweekbak. Geen sierbak.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hmmm in een kweekbak zit er zeker ook een soort van "balans/evenwicht" hoor.

Iedere vorm van behandeling/sterilisatie van ingebracht substraat zorgt meestal voor een explosie aan 1 of ander bodemorganisme (meestal mijten of schimmels omdat deze juist resistenter zijn) en dan zijn de keverlarven er ook aan voor de moeite..

Inderdaad, pissenbedden houden het evenwicht in stand, ook miljoenpootjes, springstaartjes, roofmijten, allen zeer gunstig voor het evenwicht in de kweekbak en volledig ongevaarlijk voor de eitjes en larven.
Daarentegen heb je dan parasitaire mijten, bepaalde schimmels, duizendpoten, ritnaaldlarven, loopkeverlarven... Maar de hoeveelheid is meestal miniem (of toch tenminste, indien de balans reeds goed zat).
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Helico schreef: ma 20 sep 2021, 17:55 Het woord zegt het al, een kweekbak. Geen sierbak.
....
Sierbak? Ik hang er geen slingertjes in op hoor ;) en springstaartjes zijn ook niet voor de sier xD En ik vind de plastic actionbakken nou ook niet echt sierlijk te noemen ;)
Live, Larf, Love
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ach, wat iedereen in zijn bak doet, moet je tenslotte zelf weten, ik hou het nu zo clean mogelijk.

Zou pas een natuurlijk evenwicht in een sierbak= kijkbak proberen te doen. Hoewel dat ook een utopie is. Gewoon voor het idee. Van ze leven zo natuurlijk mogelijk.

Want in een kleine omgeving/bak zou je nooit een perfecte balans kunnen vinden, je kan het proberen, maar vroeg of laat, gaat het mis. En moet je weer aan de knoppen draaien...(bij wijze van).
Plaats reactie