Ik ben eigenwijs

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Ik ben eigenwijs

Bericht door Maurice »

Zoals ik in de titel al schreef, ik ben eigenwijs🤣😣

Ondanks dat ik een beginner ben wil ik toch graag een soort reuzen kever of een kever uit de familie van het vliegendhert.
Een soort welke voor een beginner te doen is.
Wil niet te veel verschillende substraten in huis hebben,
Dus moeten ze het ook doen op een mix van humus, flake soil en wit rot hout.
Dit omdat wanneer ik eventueel wat langer in het ziekenhuis moet verblijven mijn zoon niet veel fout kan doen.
Zoek wel een soort waarvan het niet te lang duurt om zich van larve naar imago te ontwikkelen.
Maar ook nog eens eens een langere levensduur heeft.

Wie ohh wie heeft er een of meerdere tips?
Mag met foto's natuurlijk.

Alvast bedankt.

Pepertje

Alvast sorry als ik u als ervaren kweker tegen de schenen schop.
Maar het heeft gewoon een reden dat ik het graag wil.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Maurice,

Als een soort zoals je die nu omschrijft zou bestaan dan lijkt het mij dat iedereen die in huis had gehaald en dat er een levendige handel in zou zijn. De reden daarvoor kan uiteraard volledig legitiem zijn, maar dat neemt niet weg dat je een aantal eigenschappen vereist die niet met elkaar te combineren zijn.

Zowel als je het hebt over reuzenkevers (Dynastidae) als over vliegende herten (Lucanidae) heb je het naar mijn mening al meteen niet meer over beginnerssoorten. Toegegeven, beide families hebben bepaalde soorten die relatief gemakkelijk te kweken zijn, maar dat geldt voor kwekers met al enige ervaring.

Daarnaast hebben vliegende herten sowieso andere materialen nodig om hun cyclus in te doorlopen. Ze leven als larve in stukken witrot hout die volledig door schimmeldraden afgebroken dienen te zijn en elke soort heeft zo zijn voorkeur voor een type hout, een type schimmel en een mate van zachtheid van het hout. Kortom, specifieke materialen en specifieke vereiste kennis.

Reuzenkevers zijn vaak groot en imposant. Om zo groot te groeien hebben ze naast goede voeding een ander belangrijk ingrediënt nodig in hun ontwikkeling en dat is tijd. Voor Dynastes sp. ben je (afhankelijk van soort en temperatuur) al snel 2,5 - 3 jaar aan het wachten op kevers. Ze zijn te kweken op relatief eenvoudige substraten (voorkeur voor flake soil), maar het kost tijd en je doet er verstandig aan om al wat ervaring te hebben. Stel het gaat mis door een gebrek aan ervaring, dan heb je alle tijd voor niets geïnvesteerd en kun je weer opnieuw beginnen.
Dynastinae die eventueel het overwegen waard zijn, zijn Xylotrupes sp. of Allomyrina dichotoma. Dat zijn redelijk eenvoudige soorten die te kweken zijn op bladsubstraat met een hoog aandeel witrot hout. Ik weet echter niet of dit de soorten zijn die je op het oog hebt.

Je kan natuurlijk ook een poging wagen met Mecynorhina polyphemus confluens of M.t.ugandensis. Dat zijn ook mooie grote kevers (veelal flink groter dan vliegende herten) en ze zijn goedkoper en gemakkelijker te kweken..
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Dank je wel voor de reactie.
Moet mijn wensen dan maar bijstellen.
Heb geen zin in dat de larve mij overleefd en ik het proces zelf niet ten einde kan volgen.🤣🤣😣

MTU heb ik voor vaderdag gekregen 5 larven
Dus zal het daar bij laten samen met de aanwezige kevers.

Thanks voor een eerlijk en duidelijk antwoord.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wat natuurlijk een te overwegen optie is, is om te kijken of je al wat oudere larven kan overnemen. Stel je neemt van iemand late L3 van bijvoorbeeld Dynastes hercules ssp. of Megasoma elephas over in een hoeveelheid substraat die voldoende is om de verpopping mee door te komen, dan hoef je geen jaren te wachten en heb je toch de kans om de ontwikkeling te zien voltooien.

Dat neemt niet wat dat dit een lastigere optie is, omdat de meeste kwekers zo'n oude larven liever zelf houden. Naast een beperkter aanbod zijn de larven uiteraard ook (flink) wat duurder dan jonge larven. Bovendien bestaat altijd nog de kans dat het mis gaat tijdens de verpopping. Blijft dus een lastige keuze, maar in dit geval wellicht het overwegen waard!

Succes!
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

moet wel leuk blijver he,
en ik moet vooral realistisch blijven en zijn.
David
L3
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 17:33

Bericht door David »

Het is misschien niet altijd even eenvoudig om ze op te kweken tot reuzen, maar ik vind wel dat er enkele soorten zijn die toch 'relatief' eenvoudig kunnen worden gekweekt.

Xylotrupes beckeri, Xylotrupes gideon... twee soorten die niet te duur zijn in aanschaf en veel worden aangeboden?

Dorcus titanus, nog geen volledige cyclus gedaan, maar voorlopig gaat het vlot en Phalacrognathus muelleri is ook vrij eenvoudig (wel moeilijk om echt groot te krijgen).

Ze echt gigantisch krijgen is zeer moeilijk en daar slaagt bijna niemand in Europa in :)
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

De eigenwijsheid is er af.
Hou het wel eerst bij de " eenvoudige" soorten.
Het moet ook niet zo zijn dat de larven mij overleven.
🤣🤣

En het moet voor mijn zoon ook weer niet te veel verschillende manieren van verzorgen worden als ik eventueel weer eens 1 weekje ziekenhuis moet.

Dus "we " gaan voor een cyclus van +/- 1 jaar.

Zoek nog wel 1 mooi eenvoudig (Eudicella) soort met mooie duidelijk aanwezige hoorn.😍
Plaats reactie