Chlorocana africana africana van Mirkku

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Chlorocana africana africana van Mirkku

Bericht door Mirkku »

Wow, waarom hebben deze prachtige juweeltjes nog geen topic? Nouja, misschien omdat het kweken niet echt gaat :( Gek he? geen één larfje. Heb wel een kleine kweekbox met een groot groepje, dus misschien ga ik ze nog even wisselen. In elk geval hier een herfstfoto van één van de mooierds.
WhatsApp Image 2020-10-13 at 10.22.29.jpeg
WhatsApp Image 2020-10-13 at 10.22.29.jpeg (120.22 KiB) 260 keer bekeken
Live, Larf, Love
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Mooie kleuren zo, super foto👌

Wel jammer van de kweek
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hele mooie foto.
Wij hebben ze ook en hopen dat we weer een mooi aantal nakomelingen krijgen.
Is een genot om naar de capriolen van deze beestjes te kijken.
ArthurV
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 22:18

Bericht door ArthurV »

Zijn inderdaad geweldige kevertjes! Overdag zijn ze heel actief
Gelukkig gaat de kweek bij mij heel goed. Foto is niet geweldig; gaat om het idee.
CAA 200520.jpg
CAA 200520.jpg (99 KiB) 239 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

De kweek van deze kleintjes gaat bij mij helemaal niet :( Ik weet niet waarom, ze hebben dezelfde omstandigheden als de MTU's, en die gaan wel...
Jammer.
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Wij hebben deze keer ook slechte ervaring met de kweek. Bij de vorige cyclus kregen we van drie koppeltjes bijna 100 larven. Op een enkele na kwamen deze ook allemaal tot een mooi kevertje. Maar nu hebben we uit al die nakomelingen helemaal niets.
Ook bij een collega die graag een keer wat kevers voor de kinderen wilde hebben zijn helemaal geen larven te vinden. Onze MTU en dicronorrhina derbyana hebben wel voor nageslacht gezorgd. Misschien was er met deze soort al te lang geen nieuw 'bloed' in de lijn gebracht
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Jammer dat het niet zo goed loopt met deze soort. Ik verwacht dat het een combinatie zal zijn van inteelt en mogelijk ook een te grof substraat. De eitjes van Chlorocala sp. zijn ontzettend klein, waardoor ze snel uitdrogen als ze door lucht omgeven zijn. Hoe grover de deeltjes, hoe meer lucht er in je substraat zit. Bovendien verdampt het vocht er ook gemakkelijker uit.

Met een heel fijn, haast poederig/zanderig substraat had ik eerder wel aardige resultaten, maar vaak ging het na een paar generaties bergafwaarts. Blijkbaar is dat een terugkomend iets, wat dan weer doet vermoeden dat er toch al lang met dezelfde lijnen gekweekt wordt.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi Bas,
Dank voor je reactie. Het substraat is hetzelfde als waar we de eerste zeer succesvolle kweek mee hadden.(natuurlijk wel vers) Maar we geven het niet op. Nu wachten we even onze andere soorten af voor we weer nieuwe gaan aanschaffen. Anders krijgen we er te veel tegelijk.
ArthurV
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 22:18

Bericht door ArthurV »

Op zich idd een heel makkelijke soort om te kweken; gaat bij mij al jaren probleemloos.
Mijn substraat is eerder droog dan vochtig, 9 uur per dag sterke daglicht ledlamp (voor aquarium) en ik geef geen jelly's maar vers fruit (banaan, meloen, mango). Luchtvochtigheid ca 70%, temperatuur 21-24 graden.
CAA180121.jpg
CAA180121.jpg (77.99 KiB) 197 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Vers fruit en daglichtlamp als tip, daar ga ik nog even (nu ik nog imago's heb) mee aan de slag. En zo niet dan blijft het inderdaad ook even bij mijn andere 3 soorten, en dan heb ik alsnog van deze imago's genoten hoor!
Live, Larf, Love
Plaats reactie