Hybride soorten?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Hybride soorten?

Bericht door Helico »

Zijn er leden die ook hybriden soorten kweken?
Bestaan er websites over hybride keversoorten?

Kan me voorstellen dat men soms mooie soorten zou willen kweken of bijzondere kevers zou willen kweken door te kruisen.

Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Niet dat ik weet voor beide zaken. Ik ken geen websites en ook geen mensen die moedwillig hybriden kweken. Het wordt ook niet echt aangemoedigd, aangezien de andere hobbyisten dan vaak niet weten of ze pure soorten of hybriden hebben gekocht. Echt uit te sluiten is het niet, maar voor zover ik weet is er niemand die zich focust op hybriden.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ok. Niet dat het een moeten is. Maar ik kan me wel zo voorstellen dat men twee soorten laat paren die wel in de zelfde familie zitten, maar niet direct. Gewoon voor de fun.

Met vr. gr. Helico.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik vrees dat je voor dit soort praktijken bij dit forum (gelukkig!) op het verkeerde adres bent. Er zijn zeker ((onder)soorten die kunnen hybridiseren en dat is in het verleden binnen de hobby ook regelmatig gebeurd. Zo zag ik hier laatst een Chlorocala-variant voorbij komen die overduidelijk het gevolg is van een hybridisatie en ook de blauwe variant van Mecynorhina torquata ugandensis is bijvoorbeeld ontstaan uit een kruising van M.t.ugandensis en M.t.immaculicollis. Allemaal leuk en aardig, maar dat zou in mijn ogen niemand moeten willen. Al helemaal niet "voor de fun".
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ach, zolang ze niet verkocht worden als een nieuwe soort of kleurafwijking is het niet zo erg, toch. Men moet er wel bij vermelden dat het om een kruising gaat. Dit om verwatering van de soort te voorkomen.

Een vraag aan de biologen onder ons: Zijn hybride soorten ook vruchtbaar? Of is het dan einde verhaal.
En nog een vraagje, bij sommige nachtvlinder soorten paren broer en zus niet met elkaar. Komt dit ook voor bij kever soorten? En zoja welke?

Helico.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dan denk ik dat we daarin van mening verschillen. Het komt regelmatig voor dat ondersoorten (en in uitzonderlijke gevallen zelfs verschillende soorten) in gevangenschap gekruist worden en vervolgens gewoon te koop worden aangeboden. Het is voor veel hobbyisten (inclusief mijzelf) vaak al lastig genoeg om een kweeklijn gezond te houden door het beperkte aanbod aan verse inbreng, dus inmenging van kruisingen kunnen we daarbij niet gebruiken. In de meeste gevallen zijn hybriden overigens niet vruchtbaar, al is de kans dat ze wel vruchtbaar zijn bij insecten wat hoger dan een hoop andere dieren.
Plaats reactie