Uit zijn pop(dak) gegaan....

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Uit zijn pop(dak) gegaan....

Bericht door Helico »

Heb een Pachnoda marginata waarvan zijn cocon kapot was gegaan en had er één uit steekschuim een vervangende cocon gemaakt. Nu is ie verveld, maar is de kever ook gelijk uit zijn cocon gegaan. En lig ergens in de bak. Half ingegraven (op zijn rug). Vind het wel vreemd. Ik laat de kever maar zijn gang gaan, soms is het beter de natuur zijn gang te laten gaan.

Wat ik wel bijzonder vind is dat ze grote vleugels hebben, maar hoe kunnen ze die nu goed ontvouwen en weer opvouwen in een pop die niet zo groot is?
Bij vlinders moet er vloeistof doorheen. Is dit bij kevers ook zo?

Helico.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Ik had laatst zelf ook zo'n geval. Hij heeft ook meteen zijn cocon verlaten terwijl hij nog niet uitgehard was. Volgens mij is het uiteindelijk ongeveer goed gekomen. Zijn dekschilden staan een beetje open maar verder doet hij goed mee met de rest.

Ik weet niet of er bij kevers ook vloeistof door de vleugels gaat maar wat ik wel weet is dat ze moeten uitharden. De vleugels zijn dus heel soepel in het begin. misschien helpt dat je iets vooruit.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ok, zij (denk dat het een vrouwtje is) liep met haar vleugels wijd open onder haar dekschilden, en lig nu ook zo half onder de grond. Denk dat ze zo denkt dat het donker is. Met haar ogen in de aarde...
Terwijl er een stoere vent buiten loopt, sorry kever (waarvan ik denk dat het een mannetje is). Hoelang duurt dit gevalletje? Verstoppertje spelen in de aarde?

Helico.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Bij mijn kever had ik het idee dat hij/zij naar boven kwam toen hij/zij was uitgehard en opgevouwen. Ik geloof dat dat een dag of 2 à 3 duurde. Maar ik weet niet wat hij in de tussentijd gedaan heeft. Volgens mij heeft het even helemaal ingegraven gezeten.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Heb even gekeken, maar haar vleugels zijn slap, ben bang dat het niet goed gaat, maar laat haar voorlopig maar haar gang gaan. Misschien knapt ze nog op.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Laten we het hopen.
Plaats reactie