Hoelang in pop...

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Hoelang in pop...

Bericht door Helico »

Heb er wel 30 á 40 liggen, poppen. Maar hoe weet ik nu of ze goed zijn. Hoelang doen Pachnoda's erover voor dat ze te voorschijn komen? Kunnen ze ook een jaar overblijven in een pop? Bij vlinders kan dat.
Maar heb geen idee van Pachnoda's. Zit er ook een max. op?


Helico.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

In mijn ervaring duurt het ongeveer een maand denk ik. Van het moment dat ze in de pop kruipen totdat ze er uit komen. Ik heb het niet heel precies bijgehouden maar dat zou ik schatten. Ze kunnen in elk geval geen jaar in de cocon blijven zitten, nou ja, het kan wel maar dan zijn ze dood ;) . Om te zien of ze nog goed zijn kun je eventueel een klein gaatje in de cocon maken maar dit hoeft zeker niet. Ik zou dit pas doen als je echt gaat twijfelen of het nog wel goed gaat, als het echt lang gaat duren zeg maar.

Succes! Ben benieuwd naar het resultaat, ik heb zelf nu ongeveer 40 Pachnoda marginatas rondlopen. Ik vind het erg gezellig! Ze zitten regelmatig met een hele kudde in en op een banaan. Dat geeft een erg grappig gezicht.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Julia.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Nu het duurt ongeveer van de oudste groep die lig 3 maanden, dus het zijn Pachnoda's daarom vind ik het zo gek...
Ga straks maar even checken....
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

hmmm, dat klinkt inderdaad wel lang. Ik wacht in spanning op de uitkomst van je onderzoek... Mijn vermoedde was trouwens wel gebaseerd op de Pachnoda marginata. Met andere pachnoda soorten heb ik geen ervaring.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ik heb helemaal geen ervaring met kevers wel met vlinders en zijdemotten. Vandaar het kan ook mijn belangstelling zijn in mijn kevers, dat ik blij zou zijn als ik iets zou zien verschijnen....dan weet ik ook of ik het goed gedaan heb...qua kweken....(voedsel geven). Nu weet ik nog niets...op de twee die ik nu heb en de drie die ik voorheen had. Maar die waren wel ruim de helft kleiner dan deze reuzen, qua formaat zijn deze wel groot vind ik. Misschien door het voedsel. Vandaar dat ik het leuk zou vinden, als het een mannetje en vrouwtje zou zijn, ze kunnen paren... zijn even groot en kunnen zorgen voor nageslacht.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Maar ik ga vanmiddag even kijken. Moet nu nog wat klusjes in het huis doen. Kan niet constant er mee bezig zijn helaas.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Heb twee poppen/cocons open gemaakt. 1 Pop goed/oranje en 1 imago gekleurd/goed. Dus dan zal het wel goed gaan.
Nu maar afwachten op een keverboom, en een babyboom.. :lol:
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Gelukkig! Geduld is een schone zaak zeggen e dan maar!
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Met cocons kun je heel voorzichtig een rollende beweging maken in de lengte-as, als je dan een schokkerige beweging voelt zit er nog leven in en is de kever in het pop-stadium. Als je (vrijwel) geen beweging voelt is de kever in adult-stadium of mogelijk dood.. In dat stadium kun je een klein gaatje maken in de cocon om te kijken/ruiken of de kever nog leeft
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Handig om te weten.... :%
Bedankt Koejj90.

Helico.
Plaats reactie