Nieuwe batch voor flake soil

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Nieuwe batch voor flake soil

Bericht door Pim »

Nu het weer wat warmer wordt (en ik veel thuis ben in deze rare tijd), ben ik maar weer begonnen met een flinke batch (65 liter bak) klaar te zetten voor de compostmachine. Heerlijk mengen. Nu een week of twee laten opwarmen en dan de machine in.
Bijlagen
IMG_20200326_195155.jpg
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Goed bezig
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Omdat ik veel thuis moet blijven (net als jullie) en ik kort geleden de beschikking heb gekregen over m'n tweede Japanse compostmachine, kon ik het niet laten om een tweede batch alvast klaar te maken en te laten (voor)composteren voordat die de machines in gaan. Ik moet toch wat te doen hebben in al die vrije tijd die nu zeker in het weekeinde overblijft. :lol:
Bijlagen
Lekker mengen in een 90L speciekuip
Lekker mengen in een 90L speciekuip
De bak waarin het een tot twee weken blijft staan
De bak waarin het een tot twee weken blijft staan
Beide machines
Beide machines
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Gaaf zag die machine ook op FB voorbij komen.
Of soort gelijke🙃
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ja, het zijn gave machines. Het composteren in de machine is trouwens niet geheel reukloos :roll:, dus moet het maar in de schuur. Nu kan ik er gelukkig iets meer vaart achter zetten, zodat ik sneller een wintervoorraadje kan aanleggen.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Nice
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Jeetje, dit gebeurt met het mengsel na 20 uur in een Samla bak, nog lang voordat het de machine in gaat. Ben benieuwd hoe hoog de temperatuur gaat oplopen.
Bijlagen
Batch gisteren opgestart
Batch gisteren opgestart
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: zo 29 mar 2020, 12:01 Jeetje, dit gebeurt met het mengsel na 20 uur in een Samla bak, nog lang voordat het de machine in gaat. Ben benieuwd hoe hoog de temperatuur gaat oplopen.
Is er eigenlijk ook nog een max temperatuur waar je rekening mee moet houden? Of maakt het niet uit hoe warm het wordt?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

lous77 schreef: zo 29 mar 2020, 12:56Is er eigenlijk ook nog een max temperatuur waar je rekening mee moet houden? Of maakt het niet uit hoe warm het wordt?
Nou, ik verwarm het niet zelf hè? Het mengsel verwarmt zichzelf door de compostering. Ik ga er vanuit dat de bacteriën zelf weten wanneer ze iets rustiger aan moeten doen om niet het loodje te leggen. Bovendien heb ik dat nog nooit gezien, dat het te heet werd. Wat me wel verbaast is de snelheid van opwarmen. Vorig jaar deed het mengsel er een dag of twee over om op temperatuur te komen en nu is het binnen een dag op temperatuur.
Bijlagen
Batch drie dagen geleden gestart.
Batch drie dagen geleden gestart.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

interessant!
Live, Larf, Love
Plaats reactie