Hulp gevraagd.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Hulp gevraagd.

Bericht door jojokeuh »

Hallo Allemaal,
Vandaag turf gaan halen in een klein terrariumwinkeltje hier bij ons. Zag er een terrarium staat met opgezette kevers. Ik zei tegen de uitbater dat ik er ook mee wou beginnen en vroeg of hij ze verkocht (in't levend) :)
Hij zei ; 'neen maar pak dit mee' hij duwde me een bakje in mijn handen met 10 'bollen'
Hij zei ; als deze uitkomen heb je kevers.
Ik weet echter niet hoe ik ze moet verzorgen (de bollen)
Ik heb dus 10 bolletjes gratis gekregen ;D
foto;
Afbeelding
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

oei, bij ene zat een gaatje in, zie je de cocon al,
Ik probeer een gaatje bij een andere te maken en ik zie er nog een larve in bewegen.
Kan dit nu kwaad? :roll:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Jo Jojokeuh bofkont ! Heb jij daar even je eerste coconnen gescoord ! Ten eerste gefeliciteerd :D ten tweede kun je een foto maken van wat er achter het gaatje van de cocon zit, of kun je de kleur beschrijven van wat erin zit ? Ik denk op voorhand dat het om de Pachnoda marginata peregrina gaat en de caresheet ervan kun je hier vinden viewtopic.php?f=9&t=193

De coconnen kun je het beste plat neerleggen in het bakje en het liefst met een beetje klamme aarde bedekken. Het bakje moet ook afgesloten worden om de coconnen niet teveel te laten uitdrogen en de kevers niet te laten ontsnappen als ze uitkomen !

Nee het kan geen kwaad als er een klein spiekgaatje in zit of als de larf nog beweegd...
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

@Hansje Pansje
Je was me net voor met je bericht :D

Jojokeuh, ik denk ook dat het Pachnodia maginata peregrina's zijn. Dat zijn oersterke larven en kevers, dus geen paniek over kleine gaatjes in de cocon. Gewoon doen wat Hansje zegt (deksel is inderdaad héél handig als je de kevers niet door je hele huis wilt hebben :) ) en dan heb je waarschijnlijk over ongeveer een maand leuke kevertjes.
Oh ja, welkom op het forum!
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

Afbeelding
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

Hoe warm moet ik de cocons houden, en hoewarm de kevers als ze er zijn ?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De cocons hou je gewoon bij kamer temperatuur, de imago's (volwassen kevers) kun je het beste bij 22 - 26 graden houden. ;)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

De cocon op de foto is in de laatste fase, de 'larf' heeft zijn laatste huid al ingewisseld voor de donkergele huid waarin hij transformeert tot een kever. Je kunt alleen nog niet zeggen wat voor kever het wordt, dit kun je pas zien als het gele huidje barst.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

heb er voor de nieuwschierigheid eens een andere cocon opengedaan (klein gaatje gemaakt).
Maar ik zag niets dus heb ik hem helemaal open gedaan.
De larf was zwart.
en er zaten kleine maaien op.
Dan heb ik nog een open gedaan,
en toen zag ik deze ;
Afbeelding

Afbeelding

heb deze 2 maar snel terug onder de grond gestoken.
Wat moet ik nu doen ?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt ze beter niet helemaal uit hun cocon halen maar als er maaien op zaten heb je weinig keus... Je kunt het beste een nep cocon maken van een oase blok, je weet wel van dat steek schuim waar je bloemstukjes in maakt/steekt.
De achterste pop ziet er niet helemaal lekker uit. Heb je een betere colse up foto ? De voorste pop lijken de dekschilden wat donkerder te worden. Dat kan zijn dat het uitkomen gaat naderen maar om daar zeker van te zijn is een foto van de andere kant nodig. Een aantal dagen voor uitkomen worden de pootjes donkerder tot zwart onder de pophuid, de rest moet wel licht van kleur blijven. Als de gehele pop donker tot zwart word betekend dat meestal dat ze dood zijn of heel snel dood gaan.
Plaats reactie