geluidsoverlast

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Natan
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 11:26

geluidsoverlast

Bericht door Natan »

Hey, ik heb weer een vraagje nadat ik lang niet op dit forum ben geweest omdat er iets met mijn internet was :( . Ik drum en mijn drum staat op mijn kamer waar mijn kevers ook staan, is dit schadelijk voor mijn kevers want het is echt wel heel luid :? ?

Natan
chlorocala africana africana
pachnoda marginata peregrina
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Natan,

Daar kunnen ze inderdaad gehoorbeschadiging van oplopen. Soms draai ik ook harde muziek en doe ze dan oorbeschermers aan, zodat ze er niet teveel last van hebben.

Heb je al door lawaai gewonde of overleden kevers gevonden? Lijkt me niet he? Volgens mij een beetje onzinnige vraag, maar ik begrijp dat je jouw kevers niet wil verliezen (of iets wil aandoen) en dat is heel goed om te merken. Iedereen die goed wil zijn voor zijn/haar dieren (kevers in ons geval) is alleen maar te prijzen.

Mocht ik het bij het verkeerde einde hebben en er toch kever-ongevallen bekend zijn door toedoen van luide muziek, dan hoor ik het graag.

Groeten,

Pim
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

:lol: :lol: :lol:

oorbeschermers :lol: :lol:


Geweldig leuk geschreven!
Kan me idd heel goed indenken dat dat toch van die kleine dingetjes zijn waar je over nadenkt,
en zoals Pim zegt, het is heel goed dat je er op die manier mee bezig bent :!:
Gelukkig zullen ze er dus geen honder van ondervinden,
alhoewel ik denk als je je bak op je drumstel of eronder zet dat ze vast mee zullen gaan drummen :mrgreen: ;)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Natan
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 11:26

Bericht door Natan »

bedankt pim :D
Ik dacht dat het misschien stress zou veroorzaken bij men kevers :? ,maar aangezien dit niet het geval is volgens jou drum ik gewoon even luid en graag verder :mrgreen: :lol:

Natan
chlorocala africana africana
pachnoda marginata peregrina
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Blijkbaar heeft men hier nog geen ervaring mee.

Volwassen exemplaren hebben over het algemeen geen last van wat getrommel hier en daar in de dag. Daarentegen larven zullen hiervan zeer veel stress oplopen. Deze moeten gewoonlijk op stille locaties geplaatst worden. Verstoring door geluidstrillingen kunnen het volgende veroorzaken: geen popkamer bouwen, kruipen uit de popkamer, matig tot zwaar gewichtsverlies en/of het stoppen met eten; dit met allemaal de dood tot gevolg.

Mijn advies: zet jouw larven best op een andere plaats, of drum wat zachter ;) .
Plaats reactie