Gedragsvraag: rare spastische bewegingen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Gedragsvraag: rare spastische bewegingen

Bericht door Peter »

Oke ik heb hier in mijn terrarium een meneer en mevrouw Eudicella gralli zitten. Recentelijk zijn ze in het huwelijksbootje gestapt en ze gaan er goed op los.

Nu zit zojuist madame bovenop een plak komkommer en staat gigantisch heen en weer te shaken. Het zijn heel ritmische bewegingen en haar poten houd ze daarbij strak gespannen. Alsof je zo'n soort tril spin ziet. :shock:
Natuurlijk was ik weer veel te laat met mijn webcam en degelijke.

Ik vroeg me af of iemand misschien weet wat dit gedrag betekend. Een kever met een trilziekte misschien? Paringritueel? Eitjes leggen?
In ieder geval staat mijn webcam klaar dus zodra madame weer onder de grond vandaan komt en met haar heupen gaat staan dansen dan wordt het gefilmd.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Als ik mij niet vergis is dit de reactie t.o.v. van het voedsel (een vorm van hevig heen en weer bewegen), waarbij ze zich vervolgens op het goedje stort...?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ze was in ieder geval goed aan het komkommer eten dus dat zou kunnen. Tja ik kan me wel voorstellen dat ik een soort zelfde reactie heb als ik voor een hamburger sta die net zo groot als mijn lichaamslengte is. :mrgreen:
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik heb dit fenomeen bij mijn soorten rozenkevers ook vaak opgemerkt ;)

Het is alvast geen Parkinson :mrgreen:
Plaats reactie