Kevers voor beginners en gevorderden...........

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Kevers voor beginners en gevorderden...........

Bericht door Petra »

Welke soorten zijn meer geschikt voor beginners en welke voor gevorderden?

Ik hoop dat een ieder zijn mening en "uitleg" hier wil plaatsen,
op die manier komen we samen tot een mooi topic wat een duidelijk beeld weergeeft over welke soorten een beginner naar op zoek kan gaan en welke (nog) niet.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Goede beginners soorten:

Pachnoda marginata
Pachnoda sinuata
Eudicella smithi bertherandi
Smaragdesthes africana
Xylotrupes gideon (!)

Deze soorten zijn goede beginnerssoorten. Ze zijn meestal ook altijd wel ergens te verkrijgen en zijn redelijk goedkoop. Deze kevers hebben niet veel eisen en hebben een relatief korte ontwikkelingstijd. Dit houdt in dat ze redelijk snel van larf naar kever gaan en dat je dus niet een jaar (of langer) hoeft te wachten.
Voor de mensen die een ietwat grotere kever willen of eentje met een hoorn kunnen gaan voor de Eudicella. Deze zijn iets moeilijker en hebben een langere ontwikkelingstijd. Ook kunnen de larven kannibalistisch zijn maar dat hoort geen probleem te zijn als je de larven goed voert.

Voor de rest zijn de meeste soorten van de Cetoniinae relatief makkelijk vergeleken met de rest. Uiteraard sommige lastiger dan andere. Maar de 3 uit het rijtje zijn toch wel het best om mee te beginnen en ervaring op te doen.


Over de Xylotrupes gideon (valt onder de Dynastinae), voor de mensen die een nog grotere kever willen met een imposante hoorn kunnen kiezen voor de Xylotrupes. Ik raad mensen eerst aan om ervaring op te doen met een van de andere kevers voordat ze met deze soort gaan beginnen.
Deze soort is lastiger omdat de kevers zelf vaak ook niet samen kunnen (maximaal 2 vrouwtjes en 1 mannetje in een relatief grote bak) vanwege het vaak agressieve mannetje. Ook eten deze larven voornamelijk hout. Voor sommige is dit absoluut geen probleem, maar het is wel noodzakelijk.



Moeilijke soorten:

Soorten van de Dynastinae
Soorten van de Lucanidae
Soorten van de Euchiridae

De kevers van deze groep zijn wel de lastigste maar vaak ook de mooiste. De meeste van deze kevers hebben een ontwikkelings tijd van meerdere jaren waarin veel fout kan gaan.
Hier geldt ook weer, sommige lastiger dan andere!
Laatst gewijzigd door Saerchy op ma 12 okt 2009, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Natan
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 11:26

Bericht door Natan »

Smaragdesthes africana is ook een zeer makkelijke soort, ik heb namelijk 10 L1 larfjes gekocht waarvan er 9 zijn uitgekomen in iets meer dan 4 maanden. Ze zijn erg actief en dus leuk en interessant om naar te kijken :D . Dit is men allereerste soort zonder enige ervaring of kennis van kevers, mijn info allemaal gehaald van dit forum ;) dus helemaal geen moeilijk soort en een aanrader voor de beginner. :P
chlorocala africana africana
pachnoda marginata peregrina
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Klopt, die was ik even vergeten :oops:
Smaragdesthes zijn ook zeer leuke kevertjes :D
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Plaats reactie