flake soil

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik heb er de vorige dagen wat in geroerd om er zuurstof aan toe te voegen maar het bleef koud. Vandaag voelde het al wat warmer (misschien vanwege het goede weer van gisteren), ik heb er voor de zekerheid flessen warm water in gezet. Zo lukte het vorige keer ook.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat is wel een idee, flessen warm water erin. Hier gaat het nergens over. Het wordt niet warm, behalve als het een dag in de volle zon heeft gestaan..... Alleen is het aan het eind van de avondschemer alweer koud...
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Flessen warm water lijkt me wel een heel extreme maatregel...
Zeker daar het nog zo koud niet is.

Waarom voeg je niet bvb 5 % meer meel i.e. voeding voor bacteriën toe ?
en wat oude flake soil of, bij gebrek eraan, gewoon compoststarter.
Werkt prima hoor.

Ik heb zondag een trommelcomposter gevuld met nieuw flake soil materiaal
en de temperatuur is op 48 uur al 35°c.
An inordinate fondness of beetles.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Mijn compostbak is gemaakt van dunne plastic waardoor de warmte snel verdwijnt en hij staat in de schaduw. Ik heb niet meteen een ander plekje om hem te zetten.

Ik weet niet of zemelen hetzelfde werken als meel maar gezien ze het overblijfsel zijn van de productie van tarwemeel en er veel extra voedingstoffen inzitten bv proteinen, lijkt me van wel.

Op 40kg hout heb ik 10kg zemelen toegevoegd, dat zou toch wel genoeg moeten zijn.

Het weer: Sinds de laatste dagen is het erg warm maar daarvoor heeft het wel wat buitjes geregend waardoor de compost een beetje te vochtig is geworden en samenklit, warme flessen zijn dus best handig om het overtollige water te verdampen en alles op temperatuur te brengen.

Start flake soil heb ik niet, ik ben nog maar vrij nieuw in het kever kweken.

Compoststarter? Is gecomposteerd gras daarvoor geschikt?
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Compoststarter koop je in bvb tuincentra.
Gras/gecomposteerd gras is niet geschikt.

De trommelcomposters die ik gebruik zijn dubbelwanding, zwart gekleurd en staan de ganse namiddag in de zon.
De maakt inderdaad een enorm verschil bij het opstarten en in het tussenseizoen.

Heb ik het goed begrepen dat je compostbak open is en het er in kan regenen ?
Dat is niet zo handig.
Afdekken dus.
An inordinate fondness of beetles.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Nee hij is dicht maar ik denk wel dat de compost te vochtig word als het regend, vooral onderaan bevindt zich teveel water.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik heb allerlei dingen geprobeerd, maar het wekte simpelweg niet. Niet met meer meel, niet met compoststarter, niet met... tsja, met niks eigenlijk. Gisteren heb ik na een tip kurkdroog zaagsel bijgevoegd om de vochtigheid tot een minimum te beperken. Hopen dat dat werkt. Gebruik jij kurkdroog, of vochtig zaagsel Titus?

Wat betreft het dubbelwandig compostvat: ik had dat graag gehad, maar dat was niet te vinden. Was lang blij dat ik een enkelwandig exemplaar te pakken kon krijgen. Mijn vat staat de gehele middag in de zon, maar ook in de regen. Door kleine ventilatiegaatjes komt toch redelijk vocht binnen. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van mijn faal.
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Droog zagemeel toevoegen is inderdaad een goede tip.
Doe ik ook af en toe.

Voor ik een nieuwe aanzet begin laat ik het materiaal (zaagsel, houtsnippers) nat regenen
gedurende meerdere weken.
Er staat eigenlijk steeds een bak met zaagsel te wachten tot er een trommel vrij komt.
Zaagsel dat vers/kurkdroog uit de zak komt neemt moeilijk water op en start niet meteen met
composteren/fermenteren.

Hieronder een foto van de composttrommels die ik gebruik. (merk "lifetime", 246 L per Kubus, ongeveer 120€/stuk in Duitsland)
Hier komt geen vocht in door de regen of dergelijke.
Teveel aan vocht dat vrij komt bij de compostering kan weg, via drie gaatjes van 4mm, die ik onderaan de kubus heb gemaakt.
Zie foto.
Vandaag zit de batch ondanks de regen aan 48°c ! Veel warmer mag het niet worden.
Dan zet ik het deksel open.
Lifetime composter
Lifetime composter
Gaatjes onderaan hebben nut
Gaatjes onderaan hebben nut
Triple Flake soil klaar voor gebruik
Triple Flake soil klaar voor gebruik
An inordinate fondness of beetles.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Daar kijk ik wel even van op: je laat het materiaal meerdere weken natregenen? Is het dan niet kleddernat als je de aanzet in je composter gooit? Of laat je het eerst weer opdrogen? 48 graden, daar kan ik vooralsnog slechts van dromen..

In mijn cementkuipje (een andere poging) heb ik wel eens mijn handen aan het flakesoil gebrand, maar dat heeft maar een dagje of drie geduurd. Daarna was de warmte eruit en kreeg ik het er, zeker na een ongelukje tijdens een zeer heftige bui niet weer in. Die poging heeft echter wel redelijk de kleur van flakesoil aangenomen, maar moet nu nog steeds enorm veel verder drogen. Ik hoop dat ik er ooit nog wat mee kan.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik denk dat ik ook zo'n bak ga aanschaffen voor de gemakkelijkheid. Komt er zuurstof in de bak wanneer je hem omdraait? En moet je hem volledig vol doen of slechts halfvol?
Plaats reactie