Humus bossen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Humus bossen

Bericht door Hansje Pansje »

Van Annette begreep ik dat de beste humus uit bossen komen die er al heel lang staan en dus een dikke en gezonde humus laag hebben. Uiteraard ook geen naaldbomen bos. Morgen ga ik op pad om nieuwe humus te scoren en nu ben ik op zoek naar geschikte bossen/plaatsen.
Graag jouw tip / mening. Heb een auto en volle tank, mag dus door heel nl zijn !
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Gisteren heb ik mijn humus en hout hier gehaald: google maps
Je ziet daar 2 paden die elkaar ontmoeten in een _\ vorm. bijna in de punt zowel links als rechts van het _ pad ligt mooie grond. Hier daar staan wel wat naaldbomen maar er zijn stukjes waar geen naaldbomen meer staan en die zijn erg geschikt.

Wat je moet doen is de bovenste laag bladeren weghalen en de donkerbruine grond nemen. Zodra de kleur van de grond richting zwart gaat ben je te ver.

Een mooiere plek (maar voor mij minder makkelijk te bereiken is deze: google maps
Staatsbosbeheer heeft daar een veldje voor het gekapte hout en het is alsof je door de supermarkt rent waar alles gratis is. (daarnaast zijn de bossen daar erg mooi)

Maar eigenlijk zou ik je gewoon adviseren om ergens op de Veluwe / Utrechtse heuvelrug te gaan kijken en een stukje loofbos op te zoeken. Eén nadeel heb je op het moment wel, die verrotte blokken hout hebben zich volgezogen met water wat nu bevroren is dus het is een beetje alsof je stenen aan het sjouwen bent.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik haal mijn bladeren meestal hier: google maps.
Het is langs de kant van de weg, met zeer weinig naalden erbij. Wel wat rhododendron, maar dat haal ik er gemakkelijk uit.

Ik neem eigenlijk alleen de bladeren mee, niet de grond daaronder. Potgrond heb ik thuis wel en die kan ik vermengen met de bladeren. Dat scheelt me weer sjouwen vanuit het "bos".

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hmm dat gaat een rondje via de heuvelrug, veluwen, groesbeek worden denk ik... Ik heb best een hoop nodig en het liefst dicht bij de auto. Ga wel wandelen maar dan met lege handen ! Heb gisteren nog een paar extra ikea opkweek bakken van 5 lt en 11 lt gehaald plus dat de terra en andere bakken ook weer ververst moeten worden...
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zo kben net terug van de rondrit... Pim prima locatie, makkelijk bij de auto ! Heb ook nog even hout gescoord in die zijweg links voor het huis. Daarna door gereden naar arnhem op zoek naar het bospad maar daar zijn we helaas niet aangekomen. Ik had de geitenkamp op de tom tom ingegeven maar dat liep op niks uit. Zaten ergens op de heuvel bij omroep gelderland. Helaas had ik mn telefoon (dus internet) niet bij me en kon ik het ook niet meer checken. Al met al weer terug gegaan en naar de afgraving bij doorn/maarn gereden om daar nog wat humus verzameld (er lag vooral beuk) en met het andere te gaan vermengen. Morgen ga ik hier in de buurt nog even op zoek naar hout. De humus ligt nu op temperatuur te komen...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mooi! Heb je er nog veel hout gevonden? Ik neem aan loofhout, hoewel ik er eigenlijk nooit hout gezocht (of gevonden) heb. Zal ik volgende keer ook op letten. Ik vind het ook altijd lekker dichtbij de auto. In een "echt" bos met plastic vuilniszakken lopen vind ik nooit erg prettig. Tenslotte is het niet echt legaal om dingen (ook bladeren) uit een bos mee te nemen, maar langs de kant van de weg heb ik er minder problemen mee.

Welke afgraving bij doorn/maarn bedoel je? Kan je het op een kaart laten zien?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nee ik heb niet genoeg eikenhout gevonden, wel beuken, berk. Ik wil die in verhouding mengen met eikenhout... Ik heb het op de kaart al gevonden maar hoe kopieer ik het naar hier met g.earth ??
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Beuken- en berkenhout is voldoende. Volgens mij heb je geen eikenhout nodig. Als je op google maps de lokatie hebt gevonden staat daar "Link". Als je die met een rechtermuisklik kopieert (en de code van het bericht bij mij kopieert) dan kan je die link in de code zetten. Als het niet lukt, geef dan een gil, dan help ik je.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Auwts dat is een pijnlijke misser. Op Geitenkamp zit Annette op kamers, ik heb die locatie ingetikt omdat ik me dan weet te oriënteren, maar als je de link volgt zie je dat dit niet echt Geitenkamp is.

Klik maar op de link en vervolgens op Geitenkamp. Helaas.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha kvond het al zo vreemd !
Plaats reactie