dode larven

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

dode larven

Bericht door charles »

Ik heb op naturaria fair in antwerpen mijn eerste keverlarven gekocht bij Bahamut. Het waren 2 larven van Chalcosoma caucasus. Ik hield ze in een grote plastic box, met aarde uit een gemengd bos met nog extra stukken rotte eik in. Ook heb ik hondenbrokken van Pedigree door het substraat gemengd. Ze deden het heel goed, en ik deed om de 2 maanden verse hondenbrokken in het substraat. En ze groeiden heel goed. En vandaag wil ik weer verse hondenbrokken bij het substraat doen, maar ik vond ze halfdood terug. De eerste die ik uitgroef was nog mooi van kleur, maar het viel me op dat hij helemaal niet meer bewoog. Normaal moeten ze met hun pootjes of met hun kaken uithalen, maar deze larve deed dat niet. Dus ik denk dat deze dood is :cry: . Dan begon ik met goede moet en wat hoop aan de tweede bak, maar daar zat een grijze slappe larf in, 100% dood. :( :evil: Ik weet niet wat ik verkeerd gedaan heb, iemand een idee? Ik vind het echt enorm spijtig, omdat de larven het enorm goed deden en groot en dik werden. En dan kom je zoiets tegen. Ik denk dat ik gewoon verder doe met phasmiden, en kevers even links laat liggen. Als iemand tips heeft?

Hier enkele foto's;

Afbeelding
De "mooie" dikke larf

Afbeelding
De nog witte larf en de grijze

Afbeelding
De bak waarin ik ze hield, ze zaten elk in een aparte bak, allebei dezelfde grootte.
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Charles,

Dat waren geen larven van mij hoor, dat waren er van Mark, de man die naast mij stond.
En zoals ik jou had verteld op de Naturaria Fair, zijn C. caucasus en C. atlas geen echte beginnersoorten, maar kon je natuurlijk het risico nemen.. Wel jammer dat ze ziek/dood zijn, want de grote larve zag er reeds erg dik uit!

De foto's zijn ietwat te klein om de juiste oorzaak te vinden van hun dood/ziekte.

Kan je misschien de nog witgele larve van dichterbij trekken?
Ik denk te weten wat het is, maar ben niet zeker tot ik het echt kan zien. Ik gok op de black spot disease. Je kan dit merken aan een aantal bruinzwarte vlekken op het lichaam van de larve. De nog halflevende ziet er ook sterk vermagerd uit. Klopt dat allemaal?

Mvg,
Tom
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Jeetje wat zonde zeg!!!
Moet zeggen dat het herkenbaar is, ben zelf ook 2 kweken verloren,
1 kweek van volwassenen heb ik geen eieren van gevonden,
en een andere groep had ik prachtig mooie larven van, heel dik en allemaal verpopt maar helaas zijn ze voor de verpopping overleden.

Het kweken van kevers is niet zo eenvoudig als het lijkt,
zeker niet met de grotere soorten.
Het zou zonde zijn om geheel te stoppen,
probeer een kleinere soort die zich heel makkelijk laat kweken, daar heb je dan zeker succes mee en op die manier blijft de hobby ook leuk.
En ook daar kan genoeg mis mee gaan natuurlijk,
maar als dat lukt is het een extra blijheid na het verliezen van een kweek.

Succes!!
Je eigen gras is groener dan je denkt
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Iderdaad, de gele is heel sterk vermagerd. Ik had nochtans redelijk wat hondenbrokken bij het substraat gemengd (meerdere keren). Hij was bijna zo dik als de rechtse. De foto's heb ik gecomprimeerd, want ze zijn getrokken met een 16 megapixel camera. Waardoor de foto's nogal wat groot zouden uitvallen. Ik had er zo'n goede hoop in, wat een kanjers van larven! Die halflevende is jammergenoeg dood hoor. Ik denk niet dat het die ziekte is, want ik kan nergens plekjes bespeuren. Die zwarte puntjes zijn aarde. Hier de link;
http://www.flickr.com/photos/39929773@N ... /?edited=1. Je kan ook enkele andere foto's zien en enkele phyllium tekeningen.
Laatst gewijzigd door charles op wo 24 feb 2010, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Oops we hebben geen permissie om de foto's te zien.

Maare Charles, als je nu eens begint met wat kleinere soorten, ik heb nu ervaring met Pachnoda, Smithi en Mecynorhinella families. En alle (met name de eerste 2) fokken zich als konijnen en geven toch een leuke ervaring.
De Mecynorhinella zijn niet al te moeilijk en hebben toch wel een hoge wauw-factor.
En 2 larven is natuurlijk een fragiele hoeveelheid om mee te beginnen he? Als 1 van de 2 het loodje legt heb je al geen reproductie.

Ik denk persoonlijk dat je gewoon wat te hoog begonnen bent, maar in iedereen zit een keverkweker dus mijn advies: probeer het nog eens.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Ja, ik zou wel nog verder willen doen, maar fruitkevertjes trekken mij niet aan.
Ik zou misschien wel een ietwat grotere fruitkeversoort willen zoals Mecynorhinella soorten.
Als iemand iets in aanbieding heeft behalve pachnoda's mag je mij contacteren!
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Ik heb de foto aangepast zodat jullie ze nu wel kunnen bekijken! Er is volgens mij niet veel speciaals op te zien maar je weet maar nooit.
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

op z'n rug zie ik iets wat lijkt op de zwarte vlekken ziekte

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Harald op wo 24 feb 2010, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leuk die tekeningen ! Eigenhandig ?
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

charles schreef:Ja, ik zou wel nog verder willen doen, maar fruitkevertjes trekken mij niet aan.
Ik zou misschien wel een ietwat grotere fruitkeversoort willen zoals Mecynorhinella soorten.
Als iemand iets in aanbieding heeft behalve pachnoda's mag je mij contacteren!
Mecynorhinella zijn ook fruitkevers hoor ;)
Maar ik denk dat deze soort ook nog te hoog gegrepen zijn voor een beginner.
Als je een toch wat grotere kever wilt dan een pachnoda raad ik je een eudicella soort aan.
Deze zijn ook vrij simpel te houden en erg mooi naar mijn mening (welke kever niet?)
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Plaats reactie