Help. Een hele mooie kever met allemaal kleine beestjes.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Scarabee
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 21:39

Help. Een hele mooie kever met allemaal kleine beestjes.

Bericht door Scarabee »

Jullie gaan hier vast hard om lachen maar ik ga het toch vragen.
Het mag duidelijk zijn dat ik (nog) geen verstand heb van kevers :mrgreen:

Ik was op de fiets in de schemering toen ik een werkelijk prachtige zwarte kever langs de rand van de weg zag kruipen. Ik denk een soort mestkever, het leek net een Egyptische scarabee. Pikzwart, best groot een centimeter of 5 en bollig of rond, ik weet het vakjargon niet sorry. Ik dacht de eerst volgende auto rijdt ‘m dood dus die is van mij.

Ik stop ‘m dus in de zak van mijn regenjack, doe de rits dicht en fiets naar huis. Ik dacht die stop ik een nacht in een bakje, maak er morgen prachtige foto’s van en laat hem weer los. Ik maak o.a. sieraden en dingen van giethars, dus ingieten ging ook even door mijn hoofd, maar ik weet niet hoe lang het duurt voor ze een natuurlijke dood sterven en dat vond ik ‘zielig’, dus ik ging voor de foto’s.

Ik ruim thuis de boodschappen op en ik denk: ‘o kever in mijn jaszak’. Ik rits die zak open, steek mijn hand erin, voel die kever zich om mijn vinger klemmen en loop naar de keuken met kever voor een bakje. Nou terwijl ik loop zie ik op mijn hand twee dingetjes bewegen. Eerste gedachte was ‘pluisjes’ maar daar bewogen ze te snel een gecontroleerd voor. Tweede gedachte was ‘luizen’, die heb ik wel eens op een opgeraapte zielige duif gezien die ik weer had opgelapt. Maar het leken meer spinnetjes dan luizen en ze bewogen ook heel rap. Ze waren echt heel erg klein. Iets van een mm of anderhalf.
Ik spoel ze van mij hand af en doe de kever in een bakje. Kever valt op z’n rug en oh horror, de hele onderkant van die kever zit vol wittig gele beestjes. Ik dacht nog oh het is vast een vrouwtje met jonkies :oops: , maar toch klopte het volgens mij niet. En toen dacht ik het zullen toch geen jonge teken zijn. Nou de kever rap losgelaten in de tuin, jas ligt ook in de tuin en ik ben gaan douchen.
Maar wat waren dat in vredesnaam voor beestjes!!

Inmiddels ben ik van de schrik bekomen en heb ik wat gegoogled. Weten jullie of het mijten waren?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ja, klinkt als mijtjes :lol:
Heb je nog een foto van die mooie kever? Ben wel nieuwsgierig!
🪲 Beetlegems 🪲
Scarabee
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 21:39

Bericht door Scarabee »

:lol: nee die heb ik in paniek de tuin in gedaan. Jas ook. Het was donker en ik kon het allemaal niet zo goed zien. De kever begon in het bakje te vliegen en toen heb ik hem naar buiten gedaan. Net nog in de tuin gekeken maar ik denk dat hij weg is. Eigenlijk best wel balen want het was echt een hele mooie kever.

Ik heb nu nog wel een jaszak vol mijtjes? Ik heb nog niet durven kijken. Weet jij wat ik met mijn jas kan doen? Gewoon wassen en dan zijn ze weg/dood?

Dus ik zit hier eigenlijk door toeval. Maar er gaat wel een wereld voor me open. Nooit over nagedacht dat er fora zijn over kevers.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Haha, ja, even wassen en dan zijn ze wel weg hoor :lol:
🪲 Beetlegems 🪲
Bartr
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 okt 2019, 21:30

Bericht door Bartr »

Scarabee schreef: di 20 aug 2019, 12:41 :lol: nee die heb ik in paniek de tuin in gedaan. Jas ook. Het was donker en ik kon het allemaal niet zo goed zien. De kever begon in het bakje te vliegen en toen heb ik hem naar buiten gedaan. Net nog in de tuin gekeken maar ik denk dat hij weg is. Eigenlijk best wel balen want het was echt een hele mooie kever.

Ik heb nu nog wel een jaszak vol mijtjes? Ik heb nog niet durven kijken. Weet jij wat ik met mijn jas kan doen? Gewoon wassen en dan zijn ze weg/dood?

Dus ik zit hier eigenlijk door toeval. Maar er gaat wel een wereld voor me open. Nooit over nagedacht dat er fora zijn over kevers.
Dit is over een tijdje het beste ‘hoe ben jij in deze hobby terechtgekomen’ ooit
Plaats reactie