MTU vraag

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

MTU vraag

Bericht door Ramon »

Ik wil erg graag MTU larven. Nu Heb ik er gevonden, L2 en men vraagt 4 euro per stuk, is dat redelijk ?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Lijkt mij een beetje hoge prijs, maar in het algemeen geldt dat als je het er voor over hebt betaal je het, anders niet.
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Ja dacht hetzelfde er over. Helaas biedt niemand ze op het forum aan. Liever larven van iemand hier.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik heb ze ook, zelfde prijs...
4 euro vind ik een goede prijs omdat het een lijn is waarin ik iedere generatie nieuw bloed meng, de kevers mooi groot zijn en het een totale verrassing is welke kleur kever er uit de larven gaat komen :D
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Persoonlijk denk ik dat de prijs tussen de €2.50 en de €5,00 vrij normaal is.
voor sommige kleuren word meer gevraagd en vergeet de grote van de ouders niet dat is ook een prijs bepalende factor.
En zoals Arietuur aangeeft is het belangrijk dat je larven hebt uit een lijn of kweek waar regelmatig nieuw bloed is toegevoegd.
Niet dat je larven krijgt uit een lijn waar al een paar jaar broer × zus is gekweekt.
Het is net wat Pim schreef het is maar net wat de gek ervoor geeft.
Ik kwam regelmatig prijzen van 3 tot 5€ tegen in het buitenland.
Maar vergeet de verzendkosten van uit het buitenland niet, je zit dan al snel tussen de 17 en 20€ per pakketje.
Dus of je dan met 3€ per larve goedkoper uit bent ik weet het niet🤔
En de reistijd is toch minimaal 2 dagen langer.
Heb nu de eerste paartjes weer in de kweekbox zitten hoop over een 2 maand de eerste larven en eitjes te vinden.



Maar ja is redelijk afhankelijk van de kleur en grote van de ouders.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Blijft een hekel punt. Zelf heb ik altijd €2,- voor een L1 aangehouden, €2,50 voor een L2, €3,- voor een jonge L3 en €3,50 voor een oude L3. Met de prijzen die tegenwoordig gevraagd worden heb ik mezelf dus vaak genoeg voor gek kunnen verklaren. Zelfs bij kwekers die ik ken heb ik €15,- mogen betalen voor een L3 koppel terwijl ik niet veel eerder aan diezelfde persoon nog 10 L3 voor €30,- verkocht had. Dan gaat bij mij de zin wel over.

Ook het meer vragen voor "bijzondere" lijnen kom je steeds meer tegen. 10 Jaar geleden was blauw nog een redelijk zeldzame kleurvariant en dan begrijp ik dat je daar iets meer voor kan vragen. Maar tegenwoordig kom je meer blauw tegen dan andere kleuren en worden ze nog altijd aan duurder aangeboden als 'special Japanese blue line' en dat soort dingen. Nergens voor nodig lijkt mij. En ook een hogere prijs vragen voor larven van grote ouders of mannetjes met grote hoorns slaat helemaal nergens op. Dat is namelijk in vrijwel alle gevallen een gevolg van een goede verzorging en heeft niets met genetica te maken. Dat is hetzelfde als een dure fiets kopen van een top-wielrenner en vervolgens verwachten dat jij er net zo snel op kan fietsen..

Wat je daarbij wel hebt is dat we in de hobby steeds meer troep tegenkomen. Ik heb de afgelopen jaren met regelmaat larven gekocht die ziek of zwak aankwamen en waarvan niet één exemplaar het tot imago geschopt heeft. Cyprolais en Eudicella sp. waarbij je met een vergrootglas op zoek moet gaan naar de hoorns en op dit moment heb ik de kleinste M.p.confluens rondlopen die ik ooit gezien heb. Kan bijna niet anders dan dat het een gevolg is van een aantal generaties inteelt, want ze zitten hier onder precies dezelfde omstandigheden van larven die het wel goed doen. Ondanks dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om je dieren gezond te houden gebeurt dit vaak niet. En in plaats van dat je korting zou krijgen op larven uit slechte lijnen krijg je nu dat je meer moet gaan betalen voor larven uit een populatie die wel vitaal gehouden wordt. Dat is de omgekeerde wereld!

Genoeg geklaag weer vanuit mijn kant. De reden dat ik het toch geschreven heb is omdat het soms goed is om net iets langer na te denken over wat je koopt en wat je ervoor betaald. Kevers die duurder zijn omdat ze 'van grote ouders komen', 'ooit zeldzamer waren' of 'uit een gezonde populatie komen' laat ik aan me voorbij gaan. Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze ;)
Bijlagen
IMG_1298.JPG
IMG_1298.JPG (118.2 KiB) 206 keer bekeken
IMG_1302.JPG
IMG_1302.JPG (118.27 KiB) 206 keer bekeken
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Mooi antwoord Bas.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Moet mijn uitspraak omtrent de ouders met goede genen wel wat nuanceren. Voor sommige soorten kan dat wel degelijk relevant zijn, maar dat is dan in het geval de kweekomstandigheden optimaal zijn en de genetische samenstelling de beperkende factor wordt. Dat zie je bijvoorbeeld bij de echte grote Dynastinae en Lucanidae in Azië, waar ze het kevers kweken tot kunst hebben verheven. Daar kan een specifieke kweeklijn imago's opleveren die net weer een millimeter groter zijn dan die van een andere lijn. Het is ook niet voor niets dat ze daar kevers kweken die groter worden dan hun soortgenoten in het wild. Betaal je meteen een paar duizend dollar voor overigens :P

Op dat niveau kan het dus wel degelijk van belang zijn. Al zal dat voor ons hobbyisten niet echt relevant zijn.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Klopt en ik ben van mening dat voeding en eventuele toevoegingen als proteïne ook te maken hebben met de grote.
Het in de gaten houden van het substraat is zeer belangrijk.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Blijft inderdaad lastig. Ik vind het standpunt van Bas lovenswaardig maar ik denk dat je geen vaste prijzen moet hanteren maar moet inspelen op vraag en aanbod...

Zelf ben ik van mening dat een hobby tijd en geld mag kosten maar zie het als een uitdaging om ongeveer kiet te spelen betreffende de financien.

Aangezien de prijzen van nieuwe soorten of echt vers bloed gewoon schaamteloos hoog zijn, vooral in het buitenland, gaan de prijzen bij mij ook iets omhoog. Waarom zouden wij onze larven bijna gratis weg moeten geven onder het mom van 't is toch hobby' en moeten we vervolgens zelf weer flink geld inleggen voor een nieuwe bestelling...

Laatst larven L3 verkocht van m. Savagei voor 6 euro aan een oostblokker. Die zelfde week, ook uit het oostblok L1 larfjes laten komen van de zelfde soort voor 10 euro per stuk... Waarom? Gewoon een kwesty van vraag en aanbod en van 'wat de gek er voor geeft' zoals Maurice altijd mooi zegt.
Plaats reactie