Grote stoof maken met fogger??

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Sjoerd arnhem
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 jun 2019, 20:32

Grote stoof maken met fogger??

Bericht door Sjoerd arnhem »

Een goede dag, het is even geleden dat ik hier was, maar is een roerige jaar voor me geweest.

Maar nu is het zo dat ik ga scheiden en straks de zolder over heb.
Wat misschien wel gunstig is omdat ik samen met mijn zoontje kevers wil gaan kweken.

Nu is het nog allemaal in kinderschoenen en allemaal theorie, en van de zomer willen we onze eerste larven gaan bestellen en kijken of ons dit al gaat lukken.

Maar nu zit ik al te denken aan als we doorgaan, ik ben iemand die het dan gelijk professioneel wil aanpakken.

Want ik zou dan op zolder een grote kast willen maken die gereguleerd is.
Dus ik zou daar een fogger (mistmaker) in willen maken op een hygrometer om de vochtgehalte stabiel te houden.
Verder probeer ik na te denken over de temperatuur, hoe ik die stabiel zou kunnen houden?
Ook de verse lucht zat ik te denken aan luchtdoorvoeren en dan vullen met filters tegen ongedierte.

Zijn hier nog ideeën over of opmerkingen want ik twijfel als de luchtvochtigheid stabiel blijft of alle bakjes ook dezelfde vochtgehalte hebben ?

Alvast bedankt voor het mee denken
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Hoi Sjoerd,

Ik heb zelf nog weinig kweekervaring, maar ik en de meesten van ons, kweken hun kevers volgens mij gewoon op kamertemperatuur. Als het op zolder echt koud is zou je een kleine ruimte kunnen inrichten die je met een simpele verwarming met thermostaat op temperatuur houdt. Als je de temperatuur echt stabiel wilt houden moet je vooral aan koeling gaan denken voor in de zomer, want een zolder kan dan behoorlijk heet worden. Dus bijvoorbeeld met peltier elementen of misschien een airco-achtige constructie. Er zijn ook kant en klare klimaatkasten op de markt, voor bijvoorbeeld in laboratoria; uiteraard erg duur. Luchtvochtigheid regelen is misschien overbodig: larven zitten als het goed is al in bakken met vochtig substraat en veel kevers doen het volgens mij prima op gewone luchtvochtigheid in huis, zeker als ze in een goede bak zitten die je zelf iets vochtiger zou kunnen houden.

Zoals ik al zei, ik heb mijn dieren gewoon beneden op kamertemp. Ik ben wel benieuwd of er hier ervaren kwekers zijn met dergelijke constructies. Ik ben er zelf ook wel eens over aan het denken om op zolder aan de slag te gaan.
Sjoerd arnhem
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 jun 2019, 20:32

Bericht door Sjoerd arnhem »

Nou is het zo dat de zolder nog opnieuw aangepakt moet worden dus word nog helemaal goed geïsoleerd en een verwarming plaatsen, de zomers vallen nu nog wel mee misschien uitschieters qua temperatuur tot 35 maar dat zou een stuk minder moeten zijn na isolatie.

Maar gaat mij met name om dat de larven bij ongeveer 70% luchtvochtigheid gehouden moeten worden volgens mij en dat redt ik hier nooit in huis vandaar dat ik dan een afgesloten ruimte ervoor wil maken en dan doormiddel van een fogger de vocht wil regelen maar vraag me gewoon af als ik dat doe of het dan diep genoeg in bodem komt.

De bakken wil ik dan ook hoog genoeg houden zodat ze geen deksel nodig hebben zodat het vocht er goed bij kan

Groet sjoerd
Plaats reactie