is er een alternatief voor bladcompost?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

is er een alternatief voor bladcompost?

Bericht door Thijmen »

een jaar of 2 terug wilde ik kevers gaan houden, dat is er toen niet van gekomen, ik ben inmiddels verhuisd en heb nu meer ruimte, dus binnenkort wil ik beginnen met Pachnoda marginata.
helaas heb ik geen bos meer om de hoek, en geen auto om het te vervoeren over de langere afstand. is er een alternatief wat voeding voor de larven betreft? ik kan waarschijnlijk bij mijn ouders wel half verteerde compost krijgen (heb zelf geen tuin).

is er iets dat ik bij een welkoop/intratuin kan halen om te voeren ipv bladcompost?

rottend hout is niet zo'n groot probleem waarschijnlijk stop ik wat snoeihout in een emmer op mijn balkon wat ik af en toe nat maak.
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Zeker voor Pachnoda marginata is bladhumus toch het beste. Probeer iemand te regelen om humus uit het bos te krijgen.
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Bericht door Thijmen »

is er een keversoort waar wel een alternatief voor is, en die ik als beginner zou kunnen kweken?

mijn uiteindelijke doel is om een wand van mijn appartement vol te bouwen met terraria, dus een mooie display met kevers lijkt me niet te moeten missen. (moet nog geschikte kasten regelen die stevig genoeg zijn...)
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Flake soil is een alternatief, maar dat gaat je best wat kosten als je het voor alle kweken wilt gebruiken. Bij mij gaat er behoorlijk wat door. Sowieso als je al het substraat wilt kopen ben je behoorlijk wat kwijt.
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Bericht door Thijmen »

Ik ga eerst kijken of ik zelf bladcompost kan maken,

ik heb een stel 60 liter emmers, als ik die vul met vochtig blad en dat gebruik om de bodem aan te vullen, moet ik een heel eind komen.
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Je kunt het substraat ook gewoon kopen.
Duitsland heeft een aantal shops waar het verkrijgbaar is.
Flake-soil. Com is er een van redelijk betaalbaar.
Helaas zijn de porto kosten uit Duitsland wat hoger.
Flake-soil is natuurlijk een alternatief.
Maar zoals Pim al aangaf wat prijzig,.
Ik heb hier nu de Cyclommatus mniszechi zitten de kweek en het grootbrengen van de larven gaat op Flake-soil maar dan moet je wel uitgaan van 40 tot 60 ltr FS per paar met larven.
Maar ja soms moet je er wat voor over hebben🤣🤣🤣

Nu is natuurlijk wel de tijd om het bos in te gaan en eiken en of beuken blad te verzamelen.
En nog goed te kunnen drogen

Wat het gebruik van emmers betreft,
Zorg wel dat het overtollige vocht uit de emmers kan lopen en er geen water doormiddel van regen of sneeuw in komt.
Je zult het een tijd moeten laten staan om droog te worden.
Dat is een manier om de aanwezige insecten te verjagen.

Succes
Plaats reactie