Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Even over varenrouwmugjes, ze komen mee uit potgrond, of zitten bij planten in de grond de larven. Er is een simpel middel om ze te weren, tenminste bij planten die in een pot staan. Lucifers met hun kopje in de grond
steken, 1 of 2, de larven gaan dood door de chemische stoffen die in het kopje zitten. Plant gaat niet dood, doordat planten er anders ermee omgaan. Dit niet doen bij je kevers afzetbakken. (Ei leg bakken).
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Goede tip. M'n vensterbank ligt soms vol met die rotbeestjes
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Na het grote tekort aan vrouwtjes bij mijn C. hornimanni, gebeurt er nu hetzelfde bij mijn Eudicella morgani. Ik heb nu 1 vrouwtje en 4 mannetjes. Is het natuurlijk dat er veel meer mannetjes zijn? Of gewoon pech? Ik weet van bepaalde reptielen dat temperatuur bepalend kan zijn voor het geslacht, is hier voor kevers iets over bekend?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Bij sommige soorten wandelende takken zie ik het ook: Veel mannetjes weinig vrouwtjes. Ze verspreiden natuurlijk veel eitjes, door veel mannetjes te produceren creëren ze ook een grotere kans op bevruchting van vrouwtjes. Ze wonen natuurlijk in de jungle. Denk ik.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Maar is dit bij Cetonidae dan ook zo? Of gewoon pech? Anders zal ik voortaan toch een stuk meer dan 10 larven moeten gaan kopen.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ik denk pech, wil je op zeker spelen, dan zou je meer larven moeten opkweken.


Helico.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Hoi, ik heb gisteren mijn eerste batch flake soil aan mijn larven proberen te voeren maar liep tegen het volgende probleem aan. Als je de flake soil weer bevochtigd voordat je het aan de larven geeft dan gaat het weer verder met fermenteren. Eigenlijk logies natuurlijk maar zo wordt het veel te warm in de bakken. Mijn larfjes zijn het daar niet mee eens. Dus hoe voorkom je dat? Niet bevochtigen? Dat leek me ook niet echt goed...
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dag Julia,

Ik geef al mijn larven flake-soil. Ik maak het het ook weer nat, en geeft het dan aan mijn larven, nuja ik doe het in een bak met verse flake-soil en doe de larven erboven op, zo kruipen ze vanzelf de grond in (flake-soil).
Het fermenteren gaat natuurlijk verder, maar dan is het al opgegeten door de larven. Anders zou het veel te snel zijn voedselwaarde verliezen neem ik aan. Misschien de bakken koeler zetten... of maar dat is nu te laat met koud water aanmaken. Maar het verder fermenteren is niet zodanig dat het weer heel warm wordt...
Welke flake-soil gebruik je van Pim... (die heb ik tot nu toe...geen problemen met de larven). Mijn Pachnoda's, mijn mtu, mijn regenbooglarven alles staat erop en doet het goed erop.....
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Als het je eerste eigen gemaakte batch is, heb je alle stappen gedaan? Er gaan wel wat tijd over voordat het klaar is. Vraag het maar aan Pim de flake-soil master.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Bedankt voor je hulp. Ik ga er zeker naar kijken. Inderdaad mijn eerste eigen batch, heeft wel echt maanden gestaan en de kleur leek best oke voor mijn beginners-oog :lol: . Iemand anders nog meer ideeën?
Plaats reactie