Kevers op school

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
leovb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 09:01

Kevers op school

Bericht door leovb »

Hallo,

Ik ben Leo van Brunschot en docent biologie in Drachten.

Ik wil kevers gaan houden en kweken op/voor school. Ik/wij beginnen met kevers om leerlingen ook kennis te laten maken met levende Coleoptera en met hun gedrag, levenscyclus etc...

Vriendelijke groet,
Leo van Brunschot
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Leo en welkom ! Wat ongelofelijk leuk om te horen en leuk voor je leerlingen ! Zijn er al meer dieren in je lokaal ?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom Leo, ik geloof niet dat je de enige docent hier bent. Wellicht kun je ervaringen uitwisselen. Welkom!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Hoi

Ik kweek Pachnoda's in de klas, samen met wat vlinders en phasmiden. Lukt probleemloos tot nu toe...

Succes ermee!

Grtz
leovb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 09:01

Bericht door leovb »

Hallo mede-liefhebbers,

Dank voor jullie enthousiaste reacties. Misschien kunnen we wat kevers van jullie overnemen?
En het vlinderkweken in de klas ben ik ook erg in geinteresseerd. Tips welkom!

Voor school heb ik 3 rozenkevers bemachtigd om leerlingen van dichtbij met de fascinerende
levenscyclus van een keversoort kennis te laten maken. Insecten en andere lagere dieren in het algemeen zijn een zwaar ondergewaardeerd deel van het curriculum en daar willen wij als biologiesectie graag wat meer aandacht aan geven, liefst met levend materiaal om belangstelling op te wekken. Als je leerlingen de kevers laat zien en de mest van de rozenkevers laat ruiken worden ze bijna allemaal enthousiast!

Wij zoeken nog meer kevers want deze drie zijn alle vrouwtjes ook andere soorten (niet te hoge eisen stellend). Dus wie wat rozenkevers (of een andere soort) overheeft graag bericht. Ook 2e hands insectenbakken zoeken wij een aantal. Voor sprinkhanen en andere insecten. Wie tips heeft graag bericht.

Cheers, Leo
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Hoi,

In een klaslokaal kan je heel erg makkelijk Samia cynthia kweken (Hemelboomvlinder). Het is eigenlijk een nachtvlinder uit Azië die als volwassen dier niet ontwikkelde monddelen heeft, en dus niet kan eten (wat makkelijk is om te verzorgen ;) ). Ze leven dan ook maar max 14 dagen als adult. Als rups eten ze liguster en nog wat ander groen, maar met liguster (groen in de winter) kan je dus het jaar rond kweken. Ik bestelde op actias.de 50 eitjes, waarvan er 40 uitkwamen, een 6-tal stierven, de rest leeft nog (heb er ook een deel aan een vriend gegeven). Inmiddels heb ik al 5 cocons. Binnen enkele weken dus vlinders en hopelijk nakweek ;)

Grtz
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Leo ik heb even je 2 berichten samengevoegd tot 1. Dit om de wildgroei wat tegen te gaan. Je kunt als je wilt in het onderdeel gevraagd een oproep plaatsen voor kevers en/of bakken.

Laat het maar even weten als iets niet duidelijk is we helpen je graag.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
leovb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 09:01

Bericht door leovb »

Dank voor de reacties.

Op school heb ik verder marmerkreeft, vuurgarnalen en binnenkort een visje (Heterandria formosa). Er waren al wandelende takken maar we kunnen binnenkort een andere soort ("wandelend blad") krijgen, wetenschappelijke namen weet ik nog niet. En natuurlijk de rozenkever.
Ik werk hier pas 6 weken en er is veel mogelijk. Het wordt dus zoeken naar wat mogelijk is qua samenhouden en budget uiteraard in combinatie met leerdoelen. Bij dat laatste denken wij toch wat ruimer als het curriculum.

De vlinder klinkt zeer aantrekkelijk, de korte cyclus 9 dus veel dynamiek!) zou erg mooi zijn voor school. Daar ga ik achteraan.

Cheers, Leo
Plaats reactie