eerste keer kevers gekocht

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
mothman1
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 08:23

eerste keer kevers gekocht

Bericht door mothman1 »

Goedemorgen iedereen,

Laat mij me even voorstellen: Ik ben Johan alias mothman1. Ik heb al enkele jaren ervaring met het kweken van vlinders en heb op de Naturaria fair voor het eerst wat keverlarven gekocht L3 ik denk dat het Eudicella's zijn (of toch iets in die aard, gekocht van een Franstalige kweker en mijn Frans is niet zo denderend daarmee).
Nu heb ik deze bij thuiskomst direct in een terrarium geplaatst met bosgrond = witrot, bladrot van eik en beuken in een laag van 15 cm. So far so good. Nu zijn er al enkele larven aan het verpoppen maar zij doen dit tegen de zijkant van het terrarium. Nu is mijn vraag of ik het gaatje dat zij openlaten tegen de zijkant dien af te tapen of zoiets, zodat het binnen in de cocon volledig donker wordt.

Alvast bedankt
mothman1
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Johan,

Welkom op het forum en leuk dat je jezelf even hebt voorgesteld. Over jouw vraag: je hoeft niets af te tapen, maar zet de open kant van de cocon alleen niet in de felle zon. Als het naar een redelijk donkere kant gekeerd staat heeft de pop er het minste last van. De larve heeft de cocon daar zelf gemaakt en je kan er van uit gaan dat de larve het zelf het beste weet welke plek die het fijnste vindt.

Je hebt nu toegang tot de rest van het forum en we wensen jou hier veel plezier.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom Johan, zoals Pim reageerde inderdaad moet je erop letten dat er niet te fel licht op de open kant staat, anders kan de pop misschien uitdrogen. Verder gewoon genieten van het feit dat je nu de ontwikkeling zo mooi kan volgen. :)

Als de pop op de een of andere manier per ongeluk van het glas afbreekt, leg hem dan met de open kant op de grond en dek hem af met aarde. Nooit de open kant boven anders word de cocon met grond gevuld. (in feite logisch)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Annette
L3
Berichten: 114
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 11:11

Bericht door Annette »

Hey Johan,

Welke vlindersoorten kweek je zoal? en doe je ook iets met inheemse vlindersoorten? Vangen of determineren? Dat is namelijk mijn belangrijkste hobby :)
Mecynorhinella ugandensis, Mecynorhinella polyphemus confluens, Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Pachnoda aemula, Pachnoda sinuata flaviventris, Pachnoda marginata peregrina, Chlorocala africana africana, Chlorocala africana oertzeni,
mothman1
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 08:23

Bericht door mothman1 »

Het terarium staat boven op een kast nogal vrij donker aan de kant waar de cocons zich bevinden dus dat komt wel goed denk ik .dank jullie wel voor goede raad .

Ik heb meeste ervaring met nachtvlinders vooral exoten ( atacus atlas , actias selene, brachmea hearsiye,enz)
sorry voor het gebrekkig latijn (beroepsopleiding)

ik heb momenteel 2 poppen zitten man en vrouw argema mitrei
21 poppen atacus atlas nog te bepalen
en 7 rupsen van uilenvlinder (latijnse benaming ontsnapt me even) 1 ste keer
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Zullen 2 Argema poppen niet wat weinig zijn om een kweek op te starten?
Ik heb 15 Actias selene poppen, en nog enkele rupsen. En 16 Samia cynthia poppen en nog wat rupsen. ;)
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Gebruikersavatar
Annette
L3
Berichten: 114
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 11:11

Bericht door Annette »

In hoe grote bakken/terrariums houden jullie die vlinders en rupsen?
Mecynorhinella ugandensis, Mecynorhinella polyphemus confluens, Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Pachnoda aemula, Pachnoda sinuata flaviventris, Pachnoda marginata peregrina, Chlorocala africana africana, Chlorocala africana oertzeni,
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Hello,

Ik hou mijn rupsen in curver boxen en fauna boxen als ze klein zijn (afhankelijk van de soort), en in grotere faunaboxen / glazen terraria / gazen kooien bij grotere rupsen. De vlinders gaan in een flexarium van 76x76x122 cm...

Grtz
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Johan en welkom !
mothman1
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 08:23

Bericht door mothman1 »

Argema is niet echt de bedoeling om een kweek met op te starten , het zou leuk zijn moest het toch lukken op voorwaarde dat ze samen uitkomen dan.

Ik hou mijn rupsen wanneer ze uitkomen in terrariums tot ze groot genoeg zijn L2 L3 dan verhuizen ze naar een omgebouwde vitrinekast in de living (uit de IKEA)
Plaats reactie