Mecynorhina torquata ugandensis

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door mark van de Hoef »

Hoi allen,

Ik heb wat cocons van de MTU liggen en ben daar natuurlijk erg blij mee, ik heb de volgende vragen over de kevers
in wat voor een substraat leggen ze het beste eieren ?
hoeveel eieren kan een vrouw leggen?
moet moet het substraat vochtig of aan de droge kant zijn ?
hoelang duurt de verpopping gemiddeld ?
ja ik snap wel dat het per geval verschilt en aan de temp en omgeving ligt.
ik heb de dieren nu vanaf juni 2010 gekocht als L1

alvast bedankt voor de antwoorden
groeten Mark van de Hoef
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hoi Mark, ik heb Mecynorhina torquata ugandensis imago's gehad en heb redelijk wat nageslacht. Als substraat gebruikte ik een laag van 15 cm bosgrond gemixt met hout, potgrond en bladeren. Met name de dikte van de laag is belangrijk.

Hoe lang de cyclus duurt weet ik niet, ik heb gehoord zo'n 1 jaar. Mijn larven zijn inmiddels al een jaar oud maar ik heb nog geen cocons. Ik ben begonnen met eitjes in januari 2010 en ze zijn nu gegroeid tot L3.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Mark,

Eerst en vooral proficiat met je eerste poppen M. t. ugandensis.
Zoals ik tegen Ossenkamp uitgelegd heb ivm M. torquata spp. raad ik het volgende aan:

Het substraat waarin de popkamer gemaakt is geweest mag niet te vochtig zijn daar er snel schimmel ontstaat binnen de popkamer (die volledig afgesloten is; er wordt namelijk nooit tegen de wand aangebouwd). Wat ik gewoonlijk doe, is ongeveer 1 maand nadat ik de popkamer voorzichtig heb opgegraven uit de bak, een klein gaatje maken (niet verplicht, maar vaak handig om de verpoppingsfase te volgen) in de popkamer en deze steeds bewaren op een laagje originele substraat in een afgesloten bakje (met enkele luchtgaatjes!). Toch is dit niet steeds aangeraden en kan de pop alsnog sterven.

De popfase duurt over het algemeen ongeveer 2 maanden (1 maand prepop en 1 à 1,5 maanden pop).

Zorg dat je de actieve volwassen koppels (uit de popkamer gekropen) geregeld licht geeft (extra warmte), dat stimuleert niet alleen de paring, maar ook de eileg van het vrouwtje (volg hierbij ook de richtlijnen van Peter op). Zo heeft mijn vriendin 30 larven uit één enkel vrouwtje verkregen.

Succes en hou ons zeker op de hoogte van de uitkomsten (graag met foto's, zijn altijd welkom).
Plaats reactie