Allomyrina dichotoma

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
ossenkamp
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 20:51

Allomyrina dichotoma

Bericht door ossenkamp »

Zo, ik heb me al een tijdje gelden aangemeld op dit forum, en sinds kort de eerste larven van
3 nieuwe soorten binnengekregen. :D

Maar ik wil het wel gelijk goed doen, dus daarom hoop ik dat iemand wat meer specifieke informatie over de volgende soorten kan geven. Of kan ik gewoon de algemene caresheets aanhouden?

Het gaat over deze soorten, Allomyrina dichotoma en Mecynorrhina torquata immaculicollis.

Alvast bedankt!
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo dom was dat ik niets van hem/haar kon leren.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Voor Allomyrrhina dichotoma mag je de caresheet voor Dynastidae gewoon aanhouden + je hoeft niet eens zulke grote dimensies te gebruiken. ;)

Voor wat betreft Mecynorrhina torquata immaculicollis is de caresheet van Cetonidae te gebruiken. Alleen zijn dit grotere kevers (en dus ook larven) dan het genus Eudicella of Pachnoda, dus moet je de dimensies hier ook aanpassen (ik gebruik gewoonlijk per 4 à 5 L3 larven een bak van 11 L. van de Sämla-serie in Ikea - die zijn niet zo hoog, maar wel voldoende voor deze Cetonidae). Het moeilijke aan deze soort (net zoals voor ugandensis) is de verpoppingsfase. Het substraat mag hierbij eigenlijk niet te vochtig zijn daar er snel schimmel ontstaat binnen de popkamer (die volledig afgesloten is; er wordt namelijk nooit tegen de wand aangebouwd). Wat ik gewoonlijk doe, is ongeveer 1 maand nadat ik de popkamer voorzichtig heb opgegraven uit de bak, een klein gaatje maken in de popkamer en deze steeds bewaren op een laagje originele substraat in een afgesloten bakje (met enkele luchtgaatjes!). Toch is dit niet steeds aangeraden en kan de pop alsnog sterven.
ossenkamp
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 20:51

Bericht door ossenkamp »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

Ik hoop dat het gaat lukken..
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo dom was dat ik niets van hem/haar kon leren.
ossenkamp
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 20:51

Bericht door ossenkamp »

De Mecynorrhina torquata immaculicollis zijn inmiddels verpopt, maar hebben hun popkamer wel degelijk tegen de wand van de bak aangebouwd. Kan ik ze zo laten zitten, of moet ik ze losmaken?
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo dom was dat ik niets van hem/haar kon leren.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Als je ze door het raampje in de gaten kan houden zou ik ze niet verstoren en dus laten zitten...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Willem,

Het is erg raar dat M. torquata immaculicollis tegen de wand aan verpoppen. Gewoonlijk maken ze de pop volledig uit het substraat.

Is jouw substraat niet te vochtig?
Zo ja, kan je misschien best nadat ze verpopt zijn (!) de bovenliggende laag substraat heel voorzichtig weghalen, zodanig dat het iets droger wordt in de bak. Wel hierbij steeds de bak goed afsluiten en voorzien van enkele verluchtingsgaatjes (zoals HansjeP. ook in een ander topic heeft gezegd).
ossenkamp
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 20:51

Bericht door ossenkamp »

Volgens mij was het niet te vochtig, iets te droog zelfs toen ik controleerde :oops:
Maar ze hebben allebei een grote cocon in de hoek van de bak gebouwd.
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo dom was dat ik niets van hem/haar kon leren.
Plaats reactie