opzoek na info nieuwe aanwinst dorcus titanus

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

opzoek na info nieuwe aanwinst dorcus titanus

Bericht door debolle »

heb vanmiddag een koppel dorcus titanus van mijn ouders gekregen
omdat ik ze geholpen heb bij het verhuisen ze komen bij die jongen van marktplaats uit ijsselmuiden weg

heb ze momenteel apart zitten want las op t internet dat de man de eerste 10 to 12 weken van z'n leven het best alleen kunt laten in z'n bak en daarna de vrouw erbij introduceren omdat de kans is dat hij het vrouwtje vermoord
als ze er te vroeg bij ingezet wordt of dat je slechte of geen eileg hebt
heb de man in een 11 literbak met 10cm humus,blad en een houtstronk
en het vrouwtje zit in een 4literbak met 3liter humus,blad en houtstronkje
heb hier op t forum gekeken maar kon niet echt veel vinden over deze soort
dus als iemand me helpen kan met wat info zou ik zeer op prijs stellen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat een leuke ouders en een prachtige dieren !!! Gefeliciteerd ! Dit soort heeft voor de ei en larven veel behoefte aan hout. Ik heb nu even geen tijd maar ik kan van het weekend wel even in For the love of Rhinoceros and Stag beetles kijken voor een caresheet maar dat kan dus even duren. Zelf heb ik geen ervaring met dit soort.
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

Bericht door debolle »

Hansje Pansje schreef:Wat een leuke ouders en een prachtige dieren !!! Gefeliciteerd ! Dit soort heeft voor de ei en larven veel behoefte aan hout. Ik heb nu even geen tijd maar ik kan van het weekend wel even in For the love of Rhinoceros and Stag beetles kijken voor een caresheet maar dat kan dus even duren. Zelf heb ik geen ervaring met dit soort.
daar zou je me zeer blij mee maken :D want weet echt helemaal niks van deze soort :?
alvast bedankt

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hier even een kleine beschrijving...

De kweekbak moet min 15 cm in diameter en het substraat min 10 cm (licht aangedrukt) diep zijn. Het substraat is of fijn rothout met 1 of 2 stronken hard/middelhard rothout erin of kinshi (fles of zak. Het vrouwtje legt haar eieren meestal net onder de oppervlakte naast de stronk rothout en/of kauwt ze zelf het hout fijn en legt daar haar eitje in het hoopje pulp. Na een maand of 2 na de plaatsing van de vrouw in de kweekbak kun je op zoek gaan naar larven. De vrouwen leggen max 50 eitjes maar gemiddeld komen er zo’n 30 larven per vrouwtje voort. Na 21 tot 30 dagen komen de eitjes uit. De L1 t/m L3 fase duurt maar 40 tot 50 dagen. De grootste larven/kevers worden gekweekt op kinshi en gefermenteerd substraat. Hou er echter rekening mee dat als je ze op kinshi kweekt, je de temperatuur niet boven de 26 graden laat komen. Als de L3 in zijn eind stadium eindeloos blijft graven kun je hem het beste overzetten in een rothout substraat omdat ze dat vaak geschikter vinden om hun cocon in te maken. De pre pop en pop fase duren (afhankelijk van de temperatuur en de grote van de larf)elk zo’n 21 tot 45 dagen. De imago’s zijn gedurende 30 tot 60 dagen inactief. Laat ze pas paren als ze min een maand of 5 actief zijn. Eenmaal uit de rust fase leven de imago’s 12 tot 18 maanden. Deze soort kan agressief zijn. Mannen niet bij elkaar zetten, soms is een man ook agressief naar vrouwtjes.
Gebruikersavatar
debolle
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:30

Bericht door debolle »

kijk hier kom ik een heel stuk verder mee
anders had ik niet geweten wat ik moest doen
heel erg bedankt Hansje Pansje

1.3.11 Pachnoda aemula
0.0.8 Pachnoda cordata
2.7.6 Pachnoda marginata peregrina

1.1 Dorcus titanus
0.0.5 dynastes hercules morishimai
0.0.11 Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Graag gedaan ;)
Plaats reactie