Keverplaag

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Kevaren
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 14:49

Keverplaag

Bericht door Kevaren »

Goedenavond,

Ik heb het volgende probleem, hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik heb sinds een week een kever-plaag. Het zijn eigenlijk hele kleintjes (ik schat tussen de 3 en 5 mm). Na wat zoeken op het net dacht ik aan de Anobium punctatum. Ten minste, zo ziet hij er min of meer uit. Ze zijn bruin en kunnen vliegen. Nu heb ik er alleen last van op mijn slaapkamer. Mijn vragen: waar komen ze opeens vandaag? Zijn het daadwerkelijk houtkevers? En wat kan ik er tegen doen?

Nu heb ik veel planten op de slaapkamer staan, maar die staan er toch al een tijdje, dus ik ga er even niet vanuit dat het daardoor komt.

Met vriendelijke groet,
Martin
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Martin,

Heb je een foto?

Groeten,

Pim
Kevaren
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 14:49

Bericht door Kevaren »

Helaas niet, ik heb een proberen te maken, maar mijn fototoestel is denk ik niet goed genoeg op zoiets kleins erop te krijgen.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Kevaren schreef:Helaas niet, ik heb een proberen te maken, maar mijn fototoestel is denk ik niet goed genoeg op zoiets kleins erop te krijgen.
zoek eens onder Phylopertha horticola
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kevaren
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 14:49

Bericht door Kevaren »

Nee, dat is hem niet - deze bestaat meer uit 2 delen, maar is ook langwerpig. Ik heb een redelijke foto kunnen maken van een aantal bij elkaar.
Afbeelding

Mvg, Martin
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Is niet scherp genoeg vrees ik... Maar misschien dat Harald er wel iets mee kan... Wat voor plantensooeten heb je op je kamer staan, heb je last van een vocht(ige) plek op de muur of plafon, zitten er kieren of naden in de muur of houtwerk ? Heeft het kevertje voelsprieten en ja hoe lang ongeveer ?

Bekijk eens plaatjes van een:
Tapijtkever / Anthrenus verbasci
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

foto is erg onduidelijk maar Anthrenus verbasci zie je ook nog wel vaak. heb je ook opgezette dieren in huis?
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oh je had hem ook al in die richting gezocht Harald !
Kevaren
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 14:49

Bericht door Kevaren »

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties, helaas is het niet de tapijtkever / Anthrenus verbasci. We hebben ook geen opgezette dieren in huis.

Deze heeft een twee-delig langwerpig lichaam, kan vliegen, heeft zes poten en als je hem aanraakt doet hij net alsof hij dood is. Ze hebben twee voelsprieten, die heel snel op en neer bewegen als ze lopen. Ze zijn ter grootte van hun pootjes (bijna 1mm lang). Verder zijn ze allemaal volledig bruin.

Ik heb 3 ramen op de slaapkamer, 2 met lamellen ervoor en 1 open. Elke dag zitten er weer minstens 10 bij hetzelfde raam met lamellen. In de hoeken zitten een aantal kleine scheurtjes, ik ga die eens volledig dicht maken. Verder kan ik geen vochtige plekken waarnemen.

Wat betreft de planten: er staat een bromelia vriesea, een kleine areca palm, 2 lepelplanten, een calathea, een cactus en nog niet volgroeide zonnebloemen die ik 2 weken geleden heb geplant.

Ik weet niet of dit ertoe doet: ik heb wel nog steeds rouwmuggen / larven (witte wormpjes) in 1 pot zitten die ik niet 1-2-3 eruit krijg.

Met vriendelijke groet,
Martin
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Rowmuggen uitroeien is een drama... alle grond of humus moet uit huis verwijderd worden...
Zou het de Gewone diefkever / Ptinus fur kunnen zijn ? Is ook erg klein en houd zich dood bij aanraken..
Plaats reactie