Chlorocala africana oertzeni

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
timkuys
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: za 21 mei 2011, 15:52

Bericht door timkuys »

Ik vind dit echt super mooie kevers. Heb ze vroeger gehad en zou ze graag nu weer kweken. Succes met de volgende generatie ;)
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Thanx ;)
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

haal jij eigentlijk de cocons eruit om appart te zetten of laat je ze bij de larven zelf zitten ?

grtz
mark
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

indiaantje schreef:haal jij eigentlijk de cocons eruit om appart te zetten of laat je ze bij de larven zelf zitten ?

grtz
mark
Ik haal ze eruit en leg ze in een bakje met substraat dat niet erg vochtig is (lees: vrij droog). He substraat van de larven is namelijk wat vochtiger waardoor het binnen in de cocon ook te vochtig kan zijn en mijten(eitjes) en ander ongedierte de prepop of pop kunnen doden. Ik heb ook gelezen (kan iemand dit hier bevestigen trouwens?) dat vochtige cocons voor mijten en andere parasieten wel doorlaatbaar zijn en droge(re) dat in principe niet zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan...


Grtz
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

daar heb ik zeker wat aan , heb ook 4 cocons momenteel en 1 L3 larve nog en die zitten in hetzelfde bakje (zo in de winkel gekocht) dan weet ik dat ik deze eruit moet halen en appart zetten

thx
mark
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het grote probleem bij te vochtige cocons is dat organismen zoals regenwormen gemakkelijk doorheen de dichtste laag van de cocon geraken en daardoor het pad vrijmaken voor allerlei andere organismen (mijten, duizendpoten, kniptorlarven). Soms zitten ze reeds binnen de cocon zelf. Indien hierbij de omstandigheden dan nog eens gunstig zijn kan er zich een kleine gemeenschap ontwikkelen in de cocon die vrij snel buiten proporties treedt. Hierbij moet je ook rekening houden dat het zuurstofgehalte binnen de cocon sneller verbruikt wordt dan dat het binnen geraakt en de pop zelfs kan sterven (wordt zwart) door zuurstofgebrek, schimmels door het vele afval, predatie door duizendpoten en kniptorlarven met kaken sterk genoeg om de pop door te bijten enz..
Plaats reactie