Kevers voor experimenten mbt vleermuis echolocatie

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
jast
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 10:38

Kevers voor experimenten mbt vleermuis echolocatie

Bericht door jast »

Hoi,

Zoals heel kort aangehaald in het "Wie ben ik " forum, doe ik onderzoek aan de universiteit Antwerpen naar het echolocatie systeem van vleermuizen.

Momenteel werken we aan verschillende modellen die zouden verklaren hoe vleermuizen een onderscheid kunnen maken tussen verschillende vliegende insecten. Hiervoor hebben we een meetopstelling ontwikkeld die ons toelaat om diverse insecten te ensonifieren vanuit verschillende hoeken.

Het grootste probleem blijkt, zeker met deze weersomstandigheden, het vinden van insecten die geschikt zijn voor onze experimenten. De bedoeling is dat de insecten gefixeerd worden voor het sonar systeem, waarna ze met hun vleugels fladderen tijdens de ensonificatie. We hebben al experimenten gedaan met sprinkhanen, een aantal vlinders en computerfans ( deze gebruiken we omdat die bij experimenten met echte vleermuizen gebruikt zijn, wat een goede referentie is ).

Om onze dataset uit te breiden met meer soorten, zijn we dus op zoek naar kevers die niet te klein en niet te groot zijn ( rond de grote van een treksprinkhaan, iets kleiner mag ook, formaat meikever zeg maar), welke makkelijk vliegt, en niet beschermd is zodat we ze mogen gebruiken voor onze experimenten. Een soort die soms gebruikt wordt voor vliegexperimenten is Cotinis Mutabilis, maar dat is dan ook een van de enige soorten die ik kan opnoemen.

De vraag is dus eigenlijk of er iemand een suggestie heeft voor één of enkele soorten die we zouden kunnen gebruiken voor onze experimenten en die aan alle vereisten voldoen ( vliegt makkelijk, op korte termijn beschikbaar, goed formaat ), en of we die via deze weg ook zouden kunnen verkrijgen.

De website van ons project is http://www.chiroping.org

groeten
Jan
Laatst gewijzigd door jast op do 02 dec 2010, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hoi Jan, bijna alle soorten fruitkevers zijn mogelijk. Of ze willen vliegen hangt een beetje van de omstandigheden af.

Met een zuchtje wind en een open ruimte hebben ze al snel de neiging om hun grenzen te verleggen. Stop je ze in een faunabak dan zullen ze niet echt vaak de moeite doen om te gaan vliegen.

Pachnoda marginata is erg goedkoop, larven van deze soort kosten bij de reptielenwinkel een paar euro. Als een reptielenwinkel de larven verkoopt en ze zelf kweekt hebben ze meestal ook een grote hoeveelheid kevers zitten.

Van http://www.terrafauna.nl/ heb ik op deze manier een keertje iets van 300 kevers gehad.
Je kan kevers ook kopen bij Coleoptera-xxl.de Deze webshop kan ze ook in de winter leveren en je kunt zelf het formaat uitzoeken. (kost dan ook wel wat meer)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
jast
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 10:38

Bericht door jast »

Geweldig, dat lijkt veelbelovend. Die Pachnoda marginata is blijkbaar een veelvuldig gekweekte soort. Weet je toevallig of er een kweker / handelaar is dichter bij Antwerpen die er verkoopt?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Er zijn wel verschillende forumleden die uit die richting komen. Wellicht zijn er bij hun mensen die Pachnoda's over hebben.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Pachnoda is bij heel veel dieren winkels en terrarium shops verkrijgbaar onder de naam Dola's of voeder fruitkever.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

meestal, worden het Rozekeverlarven genoemd in dierenwinkels.
jast
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 10:38

Bericht door jast »

Eerst en vooral bedankt voor de vele, snelle antwoorden.

Als ik vandaag rozenkeverlarven zou gaan halen, hoe lang duurt het dan alvorens ik kevers zal hebben? We zijn namelijk op vrij korte termijn op zoek naar enkele volwassen kevers.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Moeilijk te zeggen, dat hangt af van de grote van de larven. Soms kun je met een maandje al kevers hebben. Soms kan het 3 maanden duren. Je kunt zowiezo navragen of ze geen kevers hebben. (Soms worden de larven niet snel genoeg verkocht en hebben ze kevers).

Je kunt het proces ook enigzins manipuleren door ze bij +20 graden te houden.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
jast
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 10:38

Bericht door jast »

Ik heb ondertussen enkele Pachnoda marginata in het bezit, en er experimenten mee gedaan. Ik moet zeggen dat ik extreem aangenaam verrast was van het gemak en de duur waarmee deze kevers willen vliegen. De metingen zijn super goed gelukt.

Bedankt voor de tips om deze experimenten te kunnen uitvoeren!.

Graag hadden we nog andere soorten uitgemeten, die wel wat verschillend in vorm/grootte/... zouden moeten zijn van de P. marginata. Zijn er nog suggesties (kevers of andere, vliegende insecten)?

Bedankt
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

leuk dat het gelukt is. misschien een eudicella soort?
Plaats reactie