schimmel op de grond

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
michel74
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 00:01

schimmel op de grond

Bericht door michel74 »

Ik heb hier nog wat rond gezocht op de site maar niet gevonden wat ik zocht.

Als ik bosgrond gelijk in een plastic bak doe, plastic folie (met gaatjes) erover dan begint de schimmel (de bekende witte draden) welig te tieren. Hoe voorkom ik dit en is het erg schadelijk voor de larven? De grond uit laten drogen is natuurlijk geen optie want daar worden de larven ook niet blij van. Een idee is misschien om de bak eerst een dag open te laten zodat de toplaag uitdroogt maar wat is wijsheid? Ik ben als aquarioot gewent aan: alles onder water dus dit is voor mij een onbekend probleem...

Overigens ben ik wel van plan een aantal plastic bakken met deksel aan te schaffen en dan wat gaatjes in de bovenkant van de bak te boren (net onder het deksel zoals elders hier op het forum aangegeven) maar ben nu bang dat hetzelfde euvel zich weer zal voordoen, wat is mijn denkfout?
Pachnoda sinuata
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je substraat in zijn geheel te nat ?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

en waarschijnlijk te weinig verluchting. of meer gaatjes maken of een deksel aanschaffen met een paar gaatjes.
michel74
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 00:01

Bericht door michel74 »

Hansje Pansje schreef:Je substraat in zijn geheel te nat ?
tja, ik omschrijf het als vochtig, het plakt niet aan elkaar maar misschien is het toch een idee om het eerst wat te laten uitdrogen.
Pachnoda sinuata
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Loopt deze schimmel ook doorheen het substraat?
Normaal gezien zou je deze handmatig gemakkelijk moeten kunnen verwijderen (daar het als een soort netwerk rond het substraat hangt).
Zo doe ik het gewoonlijk om het te veel aan schimmel te beperken (er mag gerust wel wat inzitten, maar niet te veel zodanig dat de larven niet letterlijk vast komen te zitten).
michel74
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 00:01

Bericht door michel74 »

Bahamut schreef:Loopt deze schimmel ook doorheen het substraat?
Normaal gezien zou je deze handmatig gemakkelijk moeten kunnen verwijderen (daar het als een soort netwerk rond het substraat hangt).
Zo doe ik het gewoonlijk om het te veel aan schimmel te beperken (er mag gerust wel wat inzitten, maar niet te veel zodanig dat de larven niet letterlijk vast komen te zitten).
De schimmel concentreerd zich bovenop het substraat en is eenvoudig te verwijderen. Nadat ik het een dag open heb laten staan is de schimmel onder controle. Nu even afwachten of het fenomeen zich niet opnieuw voordoet. Vorige larven hield ik in potgrond van het tuincentrum gemengd met rottend blad/hout en daarmee had ik nooit last van schimmel maar aangezien men het hier heeft over bosgrond wou ik dat ook eens proberen, misschien dat er toch teveel vocht inzat.
Pachnoda sinuata
Plaats reactie