Zonde van deze larve!!!

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Pim schreef:
Hansje Pansje schreef:Ha ha maar ik zou er wel open voor staan !
Ja, mond open, ogen dicht zeker? :lol:
Lekkerrrrrrrrrrrrr!!!!!!!

Ben benieuwd of er tzt ook een topic met recepten aan het forum wordt toegevoegd :lol:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

wat hier ga ik niet aan meedoen
ik ga echt geen insecten eten :?
maar anders ff een brief sturen naar bear grylls :lol:
die heeft denk ik wel een paar recepten
misschien wel goed voor een eiwit dieet ze zeggen dat er enorm veel eiwit in zit
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

@Barbara

Ik ben er ook volledig mee akkoord, dat deze dieren stress kunnen ervaren, en wie weet wat nog allemaal. Als je maar weet dat ik respect heb voor alle dieren. (ookal ben ik nog geen vegetarier)
Ik ben toch nog steeds overtuigd dat "meer ontwikkelde" dieren harder zullen lijden in het algemeen.
Als je dat niet vind, overtuig me! Misschien ben ik mis.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Op www.insecteneten.nl kun je eten bestellen en ze hebben ook recepten. Ik heb zelf wel eens de lolly's besteld en pas op Wageningen heb ik maden, krekels en sprinkhanen gegeten. Lekker en een stuk beter voor onze wereld dan vlees.

Overigens eten we allemaal allang insecten. In rode m&m's en roze koeken zit bijvoorbeeld schildluis (E120) voor de kleur.

Overigens vind ik de serie Man vs. Wild een beetje flauw. Het is volgens mij 99% in scene gezet, volgens mij moeten ze hun best doen om de snelweg en de bebouwing mis te filmen als hij in het 'midden' van de woestijn loopt. Ook als je ergens 20 soorten slangen op 5 vierkante meter vind lijkt me dat op zijn zachts gezegd onwaarschijnlijk. Overigens had ik wel verwacht dat dit filmpje hier vroeg of laat zou opduiken.
Vanuit hobbist-positie gezien ben ik het wel met de forumstarter eens, zo'n larf die 3 jaar heeft gezeten even hap slik wegwerken is toch zonde van die 3 jaar.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

@Sam: Zolang jij en ik (en iedereen) onze hersens blijven gebruiken komt het wel goed denk ik.
Ik heb je niet willen aanvallen, ik heb het gevoel dat je dat denkt, maar ik heb geprobeerd jou (en mede-forumleden) aan het denken te zetten.
Dat is volgens mij wel gelukt :D .

Ik ben trouwens ook geen vegetariër, ik vind vlees ook veel te lekker.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Laurens
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: do 31 mar 2011, 15:24

Bericht door Laurens »

Pim schreef:
Laurens schreef:En nog aannemelijker is misschien wel dat dit instinct is, dus dat ze het niet zozeer als niet-prettig ervaren, maar gewoon weten dat het niet goed is... lastig gedoe, instinct.
Of het instinct is zou ik niet weten. Het "gewoon weten" lijkt me een eerder voort te komen uit ons onbegrip van "lagere" (ook al zo'n rottige term) dieren, dan uit goede kennis over die dieren. Waarom zouden mensen pijn kunnen ervaren en insecten niet?
Dat zeg ik niet, maar ook als we ze heel rustig en licht oppakken zullen ze vaak proberen te ontsnappen, nietwaar?
Nog behoorlijk aan het inlezen hier...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Laurens schreef:
Pim schreef:
Laurens schreef:En nog aannemelijker is misschien wel dat dit instinct is, dus dat ze het niet zozeer als niet-prettig ervaren, maar gewoon weten dat het niet goed is... lastig gedoe, instinct.
Of het instinct is zou ik niet weten. Het "gewoon weten" lijkt me een eerder voort te komen uit ons onbegrip van "lagere" (ook al zo'n rottige term) dieren, dan uit goede kennis over die dieren. Waarom zouden mensen pijn kunnen ervaren en insecten niet?
Dat zeg ik niet, maar ook als we ze heel rustig en licht oppakken zullen ze vaak proberen te ontsnappen, nietwaar?
Insecten hebben geen centraal zenuwstelsel en dus ook niet verbonden met hun "hersenen". Het is inderdaad een lastig begrip "instinct" (en ik ben het eens met Pim, bepaalde begrippen zoals "lagere" dieren of "natuurbeheer" zijn slechts een weerspiegeling van onze eigen arrogantie t.o.v. de rest van de wereld ;) ), maar deze term wordt slechts gebruikt door ons om er een begrijpende draai aan te geven. Insecten reageren voornamelijk uit veranderingen in de omgeving, prikkelingen en stimuli die door deze diertjes opgevangen worden via hun sensorische organen (die vele malen sterker zijn ontwikkeld dan bij de mens). Of deze diertjes hierbij pijn kunnen voelen of niet, kan gewoonweg niet gemeten noch beschreven worden (pijn is ook niet te meten, maar slechts af te lezen uit faciale uitdrukkingen, wat erg moeilijk is bij insecten).
Laurens
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: do 31 mar 2011, 15:24

Bericht door Laurens »

Oké dan wordt het wel wat ingewikkeld, maar suggereert dit niet dat het hele doen van een kever gewoon bestaat uit reflexen? Als een kever geen centraal zenuwstelsel heeft, heeft het dus geen bewustzijn? Kan je zonder bewustzijn wel de pijn zelf voelen? Je zal het vast doorkrijgen en erop reageren, maar de pijn zelf....
Nog behoorlijk aan het inlezen hier...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dat is nu net de grote vraag (die door ons onbeantwoord zal blijven).
Iedereen heeft hierover zijn (al dan niet wetenschappelijk ondersteunde) mening.

Ik stel mij hierbij dan steeds vragen zoals:

Waarom fladdert een vlinder daags vóór het heengaan zijn vleugels volledig kapot?
Waarom breken de tarsen van oudere kevers af en kunnen ze gewoon verder met bvb. eieren te leggen?

Ok, het is een deel van het ouder worden maar voelen die hierbij pijn, als ze het dan toch zelf veroorzaken?
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Bahamut schreef:Dat is nu net de grote vraag (die door ons onbeantwoord zal blijven).
Iedereen heeft hierover zijn (al dan niet wetenschappelijk ondersteunde) mening.

Ik stel mij hierbij dan steeds vragen zoals:

Waarom fladdert een vlinder daags vóór het heengaan zijn vleugels volledig kapot?
Waarom breken de tarsen van oudere kevers af en kunnen ze gewoon verder met bvb. eieren te leggen?

Ok, het is een deel van het ouder worden maar voelen die hierbij pijn, als ze het dan toch zelf veroorzaken?
Een gewerveld dier, zou beginnen manken als er iets met zijn poot is. Omdat die zich anders pijn doet. Insecten doen dit niet denk ik. Laat zijn lichaam dan niet weten dat er iets gaat afbreken?
Plaats reactie